Całkowity koszt usługi brutto wynosi 488,00 zł, co wynika z dokładnego obliczenia wszystkich niezbędnych składników kosztów. W pierwszej kolejności należy obliczyć koszt regenerowanego wału napędowego, który wynosi 200 zł. Następnie, uwzględniając czas pracy, który trwa 2 godziny oraz stawkę za roboczogodzinę wynoszącą 100 zł, otrzymujemy dodatkowy koszt w wysokości 200 zł (2 h x 100 zł/h). Suma tych kosztów netto wynosi 400 zł (200 zł za wał napędowy + 200 zł za robociznę). Aby uzyskać koszt brutto, należy dodać podatek VAT, który wynosi 22% tej kwoty. Obliczając VAT, mamy 88 zł (400 zł x 0,22). W rezultacie całkowity koszt brutto usługi wynosi 488 zł (400 zł + 88 zł). Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi VAT i ogólnymi standardami w branży motoryzacyjnej, co potwierdza dokładność przeprowadzonych obliczeń.
Na pierwszy rzut oka odpowiedzi mogą wydawać się atrakcyjne, jednak często prowadzą do nieporozumień wynikających z błędnych założeń. W przypadku odpowiedzi, które nie uwzględniają wszystkich elementów kosztu, takich jak podatek VAT, można łatwo wpaść w pułapkę zaniżania ostatecznej wartości. Na przykład, wybierając 400 zł jako całkowity koszt usługi, użytkownik nie uwzględnia, że to jest jedynie cena netto, a brak dodania podatku VAT prowadzi do niepełnych obliczeń. Z kolei wybór opcji 600 zł może wynikać z mylnego założenia, że całkowity koszt to suma cen netto oraz podatek VAT obliczony na tym poziomie, co jest również błędne. Ostateczne obliczenie VAT powinno być zawsze przeprowadzane na podstawie kwoty netto, co w tym przypadku jest kluczowe. Typowym błędem myślowym jest także mylenie wartości netto z wartością brutto, co w branży motoryzacyjnej ma istotne konsekwencje dla całkowitych kosztów usług. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest, aby dokładnie zrozumieć różnice między tymi pojęciami oraz zawsze stosować się do obowiązujących przepisów dotyczących VAT.