Lampka kontrolna widoczna na ilustracji to charakterystyczny symbol systemu kontroli trakcji (ang. Traction Control System, TCS). Moim zdaniem warto wiedzieć, że jej zapalenie się to wyraźny sygnał, iż coś nie działa prawidłowo w tym układzie, który odpowiada za nadzorowanie i ograniczanie poślizgu kół napędowych podczas ruszania lub przyspieszania. Współczesne samochody osobowe i dostawcze są praktycznie standardowo wyposażone w kontrolę trakcji, bo poprawia ona bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. W praktyce – jeśli ta lampka się świeci podczas jazdy, to system mógł zostać wyłączony (np. przyciskiem przez kierowcę), albo wykryto jego usterkę. Wtedy trzeba zachować ostrożność, bo auto łatwiej wpada w poślizg, szczególnie na mokrej drodze czy w zimie. W dobrych warsztatach diagnostycznych często sprawdza się ten system przy każdym większym przeglądzie, bo zgodnie z zaleceniami producentów samochodów i normami ISO 26262 nieprawidłowo działający TCS to realne zagrożenie. Warto pamiętać, że dbałość o sprawność tego układu to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
W przypadku zapalenia się tej konkretnej lampki kontrolnej bardzo łatwo jest popełnić błąd interpretacyjny, ponieważ grafika z trójkątem ostrzegawczym i okręgiem sugeruje ogólne zagrożenie, a niektórzy mogą ją mylnie powiązać z innymi układami pojazdu. Prawidłowa odpowiedź to informacja o problemie z systemem kontroli trakcji, co wynika z charakterystycznego wyglądu symbolu (strzałka okrężna wokół trójkąta). Warto wyjaśnić, dlaczego pozostałe odpowiedzi są nieprawidłowe. Uszkodzenie osprzętu silnika informowane jest innymi, bardziej jednoznacznymi kontrolkami, typu tzw. „check engine”, zazwyczaj żółtą ikonką silnika. Problem z układem napędowym może powodować różne objawy, ale nie jest sygnalizowany przez tę lampkę – do tego służą inne kontrolki, np. dotyczące skrzyni biegów czy napędu na cztery koła. Układ hamulcowy natomiast ma dedykowaną kontrolkę, najczęściej czerwony wykrzyknik lub symbol hamulca w kole – błędne powiązanie tej lampki z hamulcami to dość częsty błąd, szczególnie u osób, które nie miały zbyt wiele do czynienia z nowoczesnymi systemami wspomagającymi jazdę. Takie pomyłki wynikają często z ogólnikowego podejścia do ikon na desce rozdzielczej, braku regularnego zapoznawania się z instrukcją pojazdu lub po prostu z rutyny. Dobrą praktyką jest każdorazowe sprawdzenie w instrukcji pojazdu, co dokładnie oznacza dana lampka, bo producenci trzymają się pewnych standardów, ale mogą występować różnice w szczegółach graficznych. Wiedza na temat symboli zwiększa bezpieczeństwo i pozwala szybciej reagować na realne usterki.