Chromowanie nie jest stosowane przy naprawie gładzi cylindra silnika chłodzonego powietrzem, ponieważ proces ten może negatywnie wpłynąć na właściwości termiczne i mechaniczne materiału cylinder. Gładzie cylinder w silnikach chłodzonych powietrzem są zazwyczaj wykonane z wysokiej jakości stopów aluminium lub żeliwa, które zapewniają odpowiednie odprowadzanie ciepła. Chromowanie może wprowadzać dodatkowe warstwy, które ograniczają odprowadzanie ciepła, prowadząc do przegrzewania się silnika. W praktyce, zamiast chromowania, stosuje się szlifowanie gładzi cylindrów oraz ich honowanie w celu uzyskania odpowiedniej chropowatości, co sprzyja lepszemu smarowaniu i ogranicza zużycie. W branży motoryzacyjnej i mechanicznej rekomendowane są standardy takie jak ISO 286-1, które dotyczą wymiarów i tolerancji, a także normy dotyczące materiałów do produkcji silników, które nie przewidują stosowania chromu w takich zastosowaniach.
Przypadki użycia chromowania w procesie naprawy elementów silników są często mylnie pojmowane, co prowadzi do wyboru niewłaściwych metod. Wał korbowy silnika, sworznie tłokowe oraz czopy zwrotnic są elementami, które wymagają dużej wytrzymałości i odporności na ścieranie. Chromowanie w tych sytuacjach może być korzystne, gdyż warstwa chromu zwiększa odporność na korozję i zużycie. W przypadku wału korbowego, chromowanie jego powierzchni może wspierać trwałość przy dużym obciążeniu, co jest kluczowe w silnikach o dużych mocach. W kontekście sworzni tłokowych, chrom może redukować tarcie, co przekłada się na lepszą efektywność i mniejsze straty energii. Czoły zwrotnic, z drugiej strony, wymagają precyzyjnych wymiarów i niskiego tarcia, co również może być osiągnięte przez chromowanie. Mylenie właściwego zastosowania chromowania oraz zrozumienie, w jakich sytuacjach jest to korzystne, jest kluczowe. Przykłady błędnych wniosków mogą wynikać z nadmiernego generalizowania zastosowań chromu, co prowadzi do pominięcia specyficznych wymagań poszczególnych komponentów silnika i ich funkcji. Rozważając naprawę silników, ważne jest, aby stosować metody zgodne z aktualnymi normami technicznymi i praktykami branżowymi, aby zapewnić optymalną wydajność oraz długowieczność elementów mechanicznych.