Odpowiedź glikolu etylowego jest poprawna, ponieważ jest on szeroko stosowany jako składnik cieczy chłodzącej w silnikach spalinowych. Glikol etylowy ma doskonałe właściwości termiczne, co pozwala na efektywne przewodzenie ciepła, a jednocześnie obniża temperaturę zamarzania cieczy. Dzięki tym właściwościom, mieszanka woda-glikol etylowy zapewnia skuteczne chłodzenie silnika, chroniąc go przed przegrzaniem, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. W praktyce, takie mieszanki są stosowane w różnych pojazdach, w tym samochodach osobowych, ciężarowych oraz w różnych maszynach przemysłowych. Właściwe proporcje glikolu etylowego i wody są kluczowe, aby osiągnąć optymalną ochronę silnika przed korozją oraz osadami. Warto również pamiętać, że zastosowanie glikolu etylowego w cieczy chłodzącej jest zgodne z normami branżowymi, co zapewnia odpowiednią jakość i bezpieczeństwo operacyjne. W wielu przypadkach standardy SAE oraz normy ISO dostarczają wytycznych dotyczących właściwego stosowania takich cieczy.
Zastosowanie olejów, alkoholu metylowego oraz alkoholu etylowego jako głównych składników cieczy chłodzących jest nieprawidłowe z kilku powodów. Oleje, mimo że mają dobre właściwości smarne, nie charakteryzują się niską temperaturą zamarzania i wysoką zdolnością do przewodzenia ciepła, co czyni je nieodpowiednimi do chłodzenia silników spalinowych. W przypadku silników, kluczowe jest, aby ciecz chłodząca mogła efektywnie usuwać ciepło, co oleje nie są w stanie zapewnić w wystarczającym stopniu. Ponadto, oleje mogą powodować zatykanie układu chłodzenia, co prowadzi do przegrzewania silnika. Z kolei alkohol metylowy i alkohol etylowy, mimo że mają niższą temperaturę zamarzania, w porównaniu do glikolu etylowego, są znacznie bardziej lotne i mogą prowadzić do problemów z parowaniem oraz korozją metalowych elementów silnika. Dodatkowo, alkohole mają tendencję do wytwarzania osadów, co może prowadzić do zatykania kanałów chłodzenia. W praktyce stosowanie tych substancji jako zamienników glikolu etylowego prowadzi do zwiększonego ryzyka uszkodzeń silnika oraz obniżenia jego wydajności, co czyni je nieefektywnym rozwiązaniem w kontekście nowoczesnych technologii motoryzacyjnych. Właściwe podejście do doboru cieczy chłodzącej powinno opierać się na sprawdzonych standardach i normach, które promują zastosowanie glikolu etylowego w odpowiednich proporcjach z wodą.