Czujnik zegarowy, znany również jako wskaźnik zegarowy lub wskaźnik mikrometryczny, jest precyzyjnym narzędziem pomiarowym, które służy do mierzenia bicia osiowego tarczy hamulcowej. Ten typ czujnika wykorzystywany jest w mechanice precyzyjnej do oceny niewielkich odchyleń w poziomie lub w pionie. W przypadku tarczy hamulcowej, monitorowanie bicia osiowego jest kluczowe, ponieważ nadmierne bicie może prowadzić do nierównomiernego zużycia klocków hamulcowych oraz obniżenia efektywności hamowania. Standardy branżowe, takie jak normy SAE (Society of Automotive Engineers) oraz ISO, zalecają regularne kontrole bicia osiowego elementów układu hamulcowego, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i wydajność. Przykładem zastosowania czujnika zegarowego może być diagnostyka stanu układu hamulcowego w warsztatach samochodowych, gdzie technicy wykorzystują to narzędzie do oceny i eliminacji problemów z drganiami tarcz, co przedłuża żywotność komponentów oraz zwiększa bezpieczeństwo pojazdów.
Wybór grubości okładziny klocka hamulcowego jako pomiaru dla czujnika zegarowego jest nieadekwatny, gdyż czujnik ten nie jest zaprojektowany do wykonywania takich pomiarów. Grubość klocków hamulcowych mierzy się zazwyczaj za pomocą suwmiarki lub mikrometru, a nie czujnika zegarowego. Mikrometr zapewnia bardziej precyzyjne pomiary w przypadku grubości, co jest kluczowe dla oceny stanu zużycia okładzin. Dodatkowo, bicia osiowego tarczy hamulcowej nie można pomylić z grubością klocków, ponieważ są to różne parametry mechaniczne, które wpływają na działanie układu hamulcowego. Ponadto, pomiar średnicy czopa wału korbowego oraz średnicy trzonka zaworu są również niewłaściwe, ponieważ czujnik zegarowy jest używany głównie do monitorowania bicia lub odchyleń, a nie do pomiaru średnic. Standardowe narzędzia do pomiaru średnic, takie jak suwmiarki, kalibratory lub mikrometry, są bardziej odpowiednie do tych zastosowań. Błędne przypisanie zastosowania czujnika zegarowego do pomiaru grubości lub średnic może prowadzić do nieprawidłowych wyników i potencjalnych problemów z bezpieczeństwem w systemach mechanicznych.