Odpowiedź GL-5 85W90 jest prawidłowa, ponieważ olej ten jest specjalnie zaprojektowany do przekładni głównych w pojazdach, które pracują w trudnych warunkach. Spełnia on normy klasyfikacji GL-5, co oznacza, że oferuje wysoką odporność na zużycie, a także doskonałe właściwości smarne pod dużymi obciążeniami. Jego lepkość 85W90 oznacza, że zapewnia odpowiednią płynność w niskich temperaturach, a jednocześnie utrzymuje stabilną konsystencję w wysokich temperaturach roboczych. W praktyce, stosowanie oleju GL-5 85W90 w przekładniach głównych pojazdów terenowych, ciężarowych oraz osobowych gwarantuje ich długotrwałe i efektywne działanie, zmniejszając ryzyko uszkodzeń mechanicznych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że olej ten jest zgodny z normami API, co potwierdza jego wysoką jakość i efektywność. Dobre praktyki branżowe zalecają stosowanie oleju zgodnego z wymaganiami producenta pojazdu, co w przypadku przekładni głównych zazwyczaj wskazuje na olej klasy GL-5.
Wybór oleju DOT3 jest błędny, ponieważ jest to specyfikacja płynów hamulcowych, a nie olejów do przekładni głównych. DOT3 to standard dotyczący płynów hamulcowych na bazie glikolu etylenowego, które są odpowiednie do układów hamulcowych, ale nie mają zastosowania w smarowaniu przekładni. Stosowanie płynu hamulcowego w miejscu oleju przekładniowego prowadziłoby do poważnych uszkodzeń mechanicznych. API5W30 to klasyfikacja olejów silnikowych, a nie olejów do przekładni. Oleje silnikowe mają zupełnie inne właściwości smarne i lepkościowe, które nie są przystosowane do warunków pracy przekładni, gdzie występują znacznie większe obciążenia. Zastosowanie oleju silnikowego w przekładni głównej może prowadzić do szybkiego zużycia elementów i awarii układu. G12PLUS to z kolei specyfikacja płynów chłodzących, a nie olejów przekładniowych. Płyny chłodzące mają na celu zapobieganie przegrzewaniu silnika, a ich skład chemiczny nie jest przystosowany do lubryfikacji przekładni. Użycie niewłaściwego oleju, takiego jak te wymienione, może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do uszkodzeń mechanicznych, co podkreśla znaczenie stosowania olejów zgodnych z wymaganiami producentów pojazdów.