Całkowity koszt naprawy pojazdu można obliczyć, sumując koszty części oraz robocizny. Koszty części to suma kolektora wydechowego (290 zł) i tylnego tłumika wydechowego (150 zł), co daje 440 zł. Następnie należy obliczyć koszt robocizny. Czas wykonania naprawy wynosi 240 minut, co odpowiada 4 godzinom (240 minut ÷ 60 minut/godzinę). Przy stawce za roboczogodzinę wynoszącej 80 zł, koszt robocizny wyniesie 4 godziny × 80 zł/godzinę = 320 zł. Zatem całkowity koszt naprawy to 440 zł (części) + 320 zł (robocizna) = 760 zł. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której warsztat serwisowy musi rzetelnie przedstawiać klientom wyceny napraw, uwzględniając zarówno koszty materiałów, jak i robocizny, zgodnie z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.
Obliczanie całkowitego kosztu naprawy pojazdu wymaga dokładnej analizy wydatków związanych z częściami oraz robocizną. Osoby, które mylnie szacują całkowity koszt, mogą popaść w błąd, ignorując istotne elementy wyceny. Na przykład, nie uwzględniając kosztu robocizny, można dojść do wniosku, że całkowity koszt naprawy wynosi jedynie suma cen części, co w tym przypadku daje 440 zł. Takie podejście jest nieprawidłowe, gdyż nie odzwierciedla rzeczywistych wydatków, jakie wiążą się z usługami serwisowymi. Ponadto, niektóre błędne odpowiedzi mogą sugerować ignorowanie czasu potrzebnego na wykonanie naprawy, co jest kluczowym czynnikiem w ustalaniu kosztów. Oczekiwanie na oszczędności związane z robocizną może także prowadzić do niedoszacowania wartości usługi. W branży motoryzacyjnej istotne jest stosowanie transparentnych i precyzyjnych metod wyceny, aby klienci mogli mieć pełne zaufanie do realizowanych usług. Znajomość standardów wyceny oraz umiejętność ich stosowania w praktyce to kluczowe elementy w zarządzaniu warsztatem samochodowym.