Pompy zębate są kluczowym elementem układów smarowania w silnikach spalinowych, ze względu na ich efektywność oraz zdolność do generowania wysokiego ciśnienia. Działają na zasadzie przekazywania ruchu poprzez zęby, co pozwala na precyzyjne dostarczanie oleju do wszystkich części silnika. Dzięki swojej konstrukcji, pompy zębate są w stanie zapewnić stały przepływ oleju, co jest niezbędne do skutecznego smarowania i chłodzenia elementów roboczych silnika. W praktyce, pompy te są wykorzystywane zarówno w silnikach małolitrażowych, jak i w dużych jednostkach przemysłowych, co świadczy o ich wszechstronności. Standardy branżowe, takie jak SAE J 300, określają wymagania dotyczące olejów silnikowych, w tym ich lepkości, co jest istotne z punktu widzenia współpracy z pompowymi systemami smarowania. Używanie odpowiednich pomp zębatych przyczynia się do zwiększenia żywotności silnika oraz redukcji zużycia paliwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie inżynierii motoryzacyjnej.
W układach smarowania silnika, pompy wyporowe, wirowe oraz membranowe, chociaż mogą mieć swoje zastosowania, nie są najczęściej wykorzystywane w kontekście silników spalinowych. Pompy wyporowe opierają się na mechanizmie wyporu cieczy i mogą być stosowane w aplikacjach, gdzie wymagany jest zmienny przepływ, a niekoniecznie stałe ciśnienie. W przypadku silników, kluczowe jest jednak uzyskanie stabilnego ciśnienia smarowania, co nie zawsze jest osiągalne przy użyciu pomp wyporowych. Pompy wirowe, z kolei, są bardziej odpowiednie do aplikacji, w których kluczowy jest wysoki przepływ, ale niekoniecznie wysokie ciśnienie, co ogranicza ich zastosowanie w silnikach, gdzie ciśnienie oleju jest kluczowe dla efektywnego smarowania. Pompy membranowe z kolei, mimo iż znajdują zastosowanie w niektórych systemach hydraulicznych, nie są zalecane w silnikach ze względu na ich podatność na uszkodzenia mechaniczne i ograniczenia w zakresie wydajności. Często błędnie przyjmuje się, że każda z tych pomp może pełnić rolę pompy do smarowania, jednak ich konstrukcja oraz zasady działania nie spełniają wymagań i standardów dla systemów smarowania silników spalinowych. Użycie niewłaściwego typu pompy może prowadzić do niewystarczającego smarowania, co w dłuższej perspektywie może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika.