Liczba oktanowa jest kluczowym parametrem określającym jakość benzyny, zwłaszcza w kontekście jej stosowania w silnikach spalinowych. Oznacza ona zdolność paliwa do opierania się zjawisku stukania, które może wystąpić podczas pracy silnika. Wysoka liczba oktanowa wskazuje, że paliwo może być stosowane w silnikach o wyższych stopniach sprężania, co zazwyczaj prowadzi do lepszej efektywności energetycznej i mocniejszego działania silnika. Standardy branżowe, takie jak ASTM D2699 i ASTM D2700, definiują metody pomiaru liczby oktanowej. Na przykład, benzyna o liczbie oktanowej 95 jest powszechnie stosowana w nowoczesnych samochodach, które wymagają paliwa o wysokiej jakości, aby uniknąć uszkodzeń silnika i zapewnić optymalną wydajność. W praktyce, stosowanie paliw o odpowiedniej liczbie oktanowej przyczynia się także do redukcji emisji szkodliwych substancji, co jest kluczowe dla ochrony środowiska.
Metanowa liczba jest parametr związany z gazem ziemnym, a nie z benzyną. Zastosowanie tej miary jest typowe dla silników zasilanych gazem, gdzie kluczowe jest oszacowanie efektywności spalania metanu. Kiedy mówimy o paliwach płynnych, liczba cetanowa zyskuje na znaczeniu w kontekście silników wysokoprężnych, gdzie odnosi się do zdolności paliwa do samozapłonu. Wysoka liczba cetanowa oznacza, że paliwo zapala się łatwiej, co jest istotne dla osiągnięcia lepszej wydajności silnika Diesla, jednak nie odnosi się bezpośrednio do silników benzynowych. Kwasowość paliwa odnosi się do poziomu kwasów, które mogą wpływać na jego stabilność chemiczną oraz korozję w układzie paliwowym, ale nie jest kluczowym parametrem dla oceny jakości benzyny. Te nieporozumienia mogą wynikać z zamiany pojęć i braku zrozumienia, jak różne rodzaje paliw działają w silnikach, co prowadzi do mylnych konkluzji i błędnych wyborów paliwowych. Właściwy dobór paliwa, zgodny z wymaganiami silnika, jest niezbędny do zapewnienia jego długowieczności i wydajności, dlatego tak ważne jest zrozumienie odpowiednich parametrów dla każdego typu paliwa.