W silniku 4-suwowym prędkość obrotowa wału korbowego i wałka rozrządu mają związek wynikający z mechanizmu rozrządu. Wałek rozrządu obraca się z prędkością równą połowie prędkości wału korbowego, co wynika z zasady działania silnika. W silniku 4-suwowym każdy cykl pracy silnika (ssanie, sprężanie, praca, wydech) zachodzi co dwa obroty wału korbowego. Z tego powodu, gdy wał korbowy obraca się z prędkością 3000 obr/min, wałek rozrządu obraca się z prędkością 1500 obr/min. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla mechaników i inżynierów zajmujących się projektowaniem i serwisowaniem silników, ponieważ wpływa na synchronizację komponentów silnika oraz ich efektywność. W praktyce, poprawna synchronizacja wału korbowego i wałka rozrządu jest kluczowa dla optymalnej pracy silnika oraz minimalizacji awarii mechanicznych.
Analizując prędkości obrotowe w silniku 4-suwowym, ważne jest zrozumienie mechanizmu działania wału korbowego i wałka rozrządu. W silnikach tego typu, wał korbowy wykonuje pełny obrót, a wałek rozrządu tylko półobiegu na każdy cykl pracy silnika. Dlatego, jeśli prędkość obrotowa wału korbowego wynosi 3000 obr/min, to wałek rozrządu powinien obracać się z prędkością 1500 obr/min. Osoby wybierające 750 obr/min mogą myśleć, że prędkość obrotowa wałka jest jeszcze bardziej spowolniona, co nie ma podstaw w zasadach mechaniki silników. Z kolei odpowiedź 3000 obr/min sugeruje, że wałek rozrządu obraca się z tą samą prędkością, co wał korbowy, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami pracy silnika. Wybór 6000 obr/min może wynikać z błędnego założenia, że wałek rozrządu powinien pracować szybciej, co jest również błędne, ponieważ nadmierna prędkość obrotowa wałka mogłaby prowadzić do uszkodzeń i nieprawidłowego działania zaworów. Typowe błędy myślowe w tym zakresie obejmują niedostateczne zrozumienie funkcji i synchronizacji elementów silnika, co może prowadzić do poważnych problemów w praktyce, takich jak niewłaściwe ustawienie rozrządu, co z kolei wpływa na wydajność silnika i jego żywotność.