Klasyczne tarcze hamulcowe są powszechnie wytwarzane z żeliwa szarego ze względu na jego doskonałe właściwości mechaniczne oraz termiczne. Żeliwo szare charakteryzuje się wysoką odpornością na deformacje pod wpływem wysokich temperatur, co jest kluczowe dla elementów układu hamulcowego narażonych na intensywne obciążenia. Dzięki swojej strukturze, żeliwo szare efektywnie rozprasza ciepło generowane podczas hamowania, co minimalizuje ryzyko przegrzania i wystąpienia tzw. fadingu hamulców, co jest szczególnie istotne w samochodach osobowych i podczas jazdy w trudnych warunkach. Przykładami zastosowania tarcz hamulcowych z żeliwa szarego są pojazdy osobowe, furgonetki oraz niektóre modele samochodów sportowych, które wymagają niezawodnych i efektywnych układów hamulcowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie jakości materiałów stosowanych w produkcji elementów motoryzacyjnych, co dodatkowo potwierdza uzasadnienie użycia żeliwa szarego w tarczach hamulcowych.
Wybór odpowiedzi związanych z żeliwem białym, stalą stopową oraz stalą niestopową nie jest uzasadniony w kontekście klasycznych tarcz hamulcowych. Żeliwo białe, ze względu na swoją twardość, nie jest odpowiednie w zastosowaniach hamulcowych, ponieważ wykazuje niską odporność na uderzenia i małą zdolność do rozpraszania ciepła. Takie materiałowe właściwości mogą prowadzić do szybkiego zużycia tarcz oraz zwiększonego ryzyka pęknięć pod wpływem wysokich temperatur. W przypadku stali stopowej, chociaż może oferować lepsze właściwości mechaniczne w niektórych zastosowaniach, jej produkcja jest droższa, a także może być mniej efektywna w redukcji wagi pojazdów. Stale niestopowe z kolei, mimo że są łatwiejsze w obróbce, nie dysponują odpowiednią odpornością na wysokie temperatury i mają tendencję do deformacji pod dużym obciążeniem. W kontekście dobrych praktyk inżynieryjnych, wybór materiałów do produkcji tarcz hamulcowych powinien opierać się na ich zdolności do pracy w krytycznych warunkach, co jasno wskazuje na preferencje dla żeliwa szarego, spełniającego wszelkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa i niezawodności.