Aby obliczyć całkowity koszt wymiany amortyzatorów osi tylnej, należy uwzględnić zarówno koszt robocizny, jak i koszt części. Czas pracy na wymianę jednego amortyzatora wynosi 0,6 rbg. Dla dwóch amortyzatorów, czas roboczy wynosi 0,6 rbg × 2 = 1,2 rbg. Koszt robocizny wynosi 125,00 zł za roboczogodzinę, co oznacza, że za 1,2 rbg zapłacimy 1,2 × 125,00 zł = 150,00 zł. Koszt dwóch amortyzatorów to 70,00 zł × 2 = 140,00 zł. Zatem całkowity koszt naprawy to 150,00 zł (robocizna) + 140,00 zł (amortyzatory) = 290,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne do prawidłowego wyceny usług. Zrozumienie struktury kosztów pozwala na dostosowanie cen do oczekiwań klientów oraz utrzymanie konkurencyjności na rynku.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi często wynika z błędnego oszacowania kosztów robocizny i części zamiennych. Na przykład, odpowiedzi sugerujące kwoty 215,00 zł czy 220,00 zł mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia kosztu robocizny lub błędnego obliczenia ilości potrzebnych amortyzatorów. Często popełnianym błędem jest zapominanie, że wymiana dwóch amortyzatorów wymaga podwojenia zarówno czasu pracy, jak i kosztów części. Z kolei wybór 145,00 zł na pewno wskazuje na dramatyczne niedoszacowanie kosztów robocizny lub pominięcie całkowitych wydatków na amortyzatory. W branży samochodowej niezwykle ważne jest, aby mechanicy i technicy rozumieli zasady kalkulacji kosztów, ponieważ wpływa to bezpośrednio na transparentność w relacjach z klientami. Niewłaściwe wyceny mogą prowadzić do niezadowolenia klientów oraz negatywnego wpływu na reputację warsztatu. Przykładem mogą być sytuacje, w których warsztaty stosują uproszczone metody obliczeń, co skutkuje błędnym oszacowaniem kosztów i w konsekwencji brakiem zaufania ze strony klientów.