Azot jest najliczniejszym składnikiem spalin silników ZI (zapłon iskrowy) oraz ZS (zapłon samoczynny), a jego obecność wynika głównie z powietrza, które jest niezbędne do spalania paliwa. Powietrze składa się w około 78% z azotu, co oznacza, że podczas procesu spalania, mimo że azot nie uczestniczy aktywnie w reakcjach chemicznych, zostaje wydalony do atmosfery w dużych ilościach. W praktyce oznacza to, że podczas eksploatacji silników, na przykład w pojazdach czy maszynach przemysłowych, azot w spalinach jest nie tylko dominującym składnikiem, ale również ma wpływ na procesy emisji zanieczyszczeń. Zrozumienie tej kwestii jest istotne w kontekście regulacji dotyczących emisji spalin oraz opracowywania technologii redukcji zanieczyszczeń, takich jak systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), które mogą redukować inne uciążliwe składniki, ale azot pozostaje w spalinach w znaczącej ilości. Dodatkowo, azot ma zastosowanie w różnych procesach przemysłowych, gdzie służy jako gaz obojętny, co podkreśla jego szeroką obecność i znaczenie w różnych dziedzinach.
W odpowiedziach dotyczących węglowodorów, tlenu i dwutlenku węgla pojawia się szereg nieporozumień. Węglowodory, które są organicznymi związkami chemicznymi, są obecne w spalinach, jednak ich zawartość jest znacznie mniejsza niż azotu. Spalanie paliwa prowadzi do ich emisji, ale ich stężenie w spalinach silnikowych jest tylko ułamkiem całkowitej objętości gazów spalinowych. Z kolei tlen, który jest niezbędny do procesu spalania, jest szybko zużywany w trakcie reakcji chemicznych i nie pozostaje w spalinach w znaczącej ilości. W atmosferze, po spaleniu, jego stężenie jest minimalne. Dwutlenek węgla, jako produkt końcowy spalania, jest również istotnym składnikiem, ale jego udział, mimo że rośnie w związku z rosnącym zużyciem paliw kopalnych, wciąż nie dorównuje objętości azotu. Warto zrozumieć, że te pomyłki wynikają często z braku znajomości procesu spalania oraz właściwości gazów. Analiza składu spalin powinna opierać się na danych pomiarowych oraz znajomości procesów chemicznych zachodzących podczas spalania, co pozwala na lepsze zrozumienie tych mechanizmów i ich wpływu na środowisko oraz technologie redukcji emisji.