Płyn hamulcowy DOT5 jest syntetycznym płynem, który posiada jedną z najwyższych temperatur wrzenia wśród dostępnych płynów hamulcowych. Temperatura wrzenia DOT5 wynosi około 260°C, co czyni go idealnym wyborem dla zastosowań, gdzie występują wysokie temperatury, takich jak sport motoryzacyjny oraz w zastosowaniach wyścigowych. Dzięki swoim właściwościom, DOT5 minimalizuje ryzyko zjawiska wrzenia płynu hamulcowego, co może prowadzić do utraty skuteczności hamulców. Jest on również odporny na wilgoć, co przyczynia się do dłuższej trwałości układu hamulcowego. DOT5 jest zalecany w pojazdach, które nie są narażone na kontakt z wodą, ponieważ zawiera silikon, który nie absorbuje wilgoci. W branży motoryzacyjnej standardy dotyczące płynów hamulcowych, takie jak FMVSS 116, określają wymagania dla płynów hamulcowych, co dodatkowo potwierdza wysoką jakość DOT5. W praktyce, stosowanie DOT5 może znacząco poprawić bezpieczeństwo i wydajność hamulców w ekstremalnych warunkach.
Wybór płynów hamulcowych, takich jak DOT3, DOT4, czy R3, opiera się na ich charakterystyce, ale żadna z tych opcji nie posiada tak wysokiej temperatury wrzenia, jak DOT5. DOT3, będący płynem na bazie glikolu etylenowego, ma temperaturę wrzenia wynoszącą około 205°C, co jest wystarczające dla wielu zastosowań standardowych, ale nie wystarcza dla bardziej wymagających warunków, jak w przypadku sportów motorowych. Z kolei DOT4, który jest ulepszonym odpowiednikiem DOT3, oferuje nieco wyższe właściwości, z temperaturą wrzenia około 230°C, co czyni go lepszym wyborem niż DOT3, ale nadal nie dorównuje DOT5. DOT4 jest często stosowany w nowoczesnych pojazdach, które wymagają lepszej responsywności układu hamulcowego. Z kolei R3, mniej znany płyn, nie jest standardowo używany w układach hamulcowych w pojazdach cywilnych i w praktyce może być stosowany w ograniczonym zakresie. Powszechnym błędem jest zatem myślenie, że wyższa liczba oznacza lepszą jakość płynu hamulcowego, co nie zawsze jest prawdą. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór odpowiedniego płynu hamulcowego powinien opierać się na jego specyfikacjach technicznych i dostosowaniu do konkretnego zastosowania, a nie tylko na nazewnictwie czy cyfrze. Właściwy dobór płynu hamulcowego jest niezbędny dla zachowania bezpieczeństwa oraz skuteczności hamulców, co jest szczególnie istotne w kontekście intensywnego użytkowania pojazdów.