DOT-4 to specyfikacja płynu hamulcowego, który jest zalecany do stosowania w nowoczesnych układach hamulcowych. Jego główną zaletą jest wysoka temperatura wrzenia, wynosząca około 230°C, co sprawia, że jest odporny na zjawisko 'fadingu' hamulców. Płyn DOT-4 jest na bazie glikolu i zawiera dodatki, które zwiększają jego właściwości smarne i zapobiegają korozji komponentów układu hamulcowego. W praktyce oznacza to, że jego zastosowanie pozwala na skuteczniejsze działanie hamulców, co jest kluczowe w pojazdach osobowych oraz sportowych, gdzie wymagane są wysokie osiągi. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie poziomu płynu oraz jego wymiana co 2-3 lata, aby zapewnić optymalną wydajność układu hamulcowego. Użycie niewłaściwego płynu może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak uszkodzenie uszczelek czy przegrzanie układu hamulcowego.
Wybór nieodpowiedniego płynu hamulcowego może prowadzić do poważnych problemów w działaniu pojazdu. Płyny, takie jak SG/CD SAE 5W/40, to oleje silnikowe, które nie mają właściwości wymaganych do pracy w układzie hamulcowym. Stosowanie oleju silnikowego w tym kontekście prowadzi do nieodpowiedniego funkcjonowania hamulców, ponieważ olej nie zapewnia odpowiednich właściwości chemicznych, takich jak odpowiednia lepkość i temperatura wrzenia. Podobnie, L-HV i L-DAA to płyny hydrauliczne stosowane w różnych zastosowaniach hydraulicznych, ale nie są one przeznaczone do układów hamulcowych. Ich skład i właściwości nie spełniają norm DOT, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa. Płyny te mogą prowadzić do uszkodzenia uszczelek, korozji elementów układu hamulcowego i w rezultacie do obniżenia efektywności hamowania. Dobrą praktyką jest stosowanie tylko płynów hamulcowych zatwierdzonych przez producentów pojazdów zgodnie z ich specyfikacjami, co pomoże uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.