Moc silnika spalinowego podawana w kilowatach (kW) jest standardowym sposobem określania wydajności silników, co ma znaczenie zarówno w przemyśle motoryzacyjnym, jak i w aplikacjach przemysłowych. Moc wyrażona w kW odnosi się do ilości energii, jaką silnik jest w stanie wygenerować w jednostce czasu. Przykładowo, silnik samochodu osobowego o mocy 100 kW będzie w stanie wytworzyć 100 kilowatogodzin energii w ciągu jednej godziny pracy. Ponadto, moc jest kluczowym parametrem w kontekście przepisów dotyczących emisji spalin oraz regulacji dotyczących efektywności energetycznej. W praktyce, moc silnika ma bezpośredni wpływ na osiągi pojazdu, jego zdolność do przyspieszania oraz na efektywność paliwową. Zgodnie z normami ISO 14396, moc silnika spalinowego powinna być mierzona w sposób, który uwzględnia warunki testowe, co zapewnia porównywalność wyników między różnymi producentami i modelami. Dlatego też, wiedza na temat jednostki kW jest istotna dla inżynierów, techników oraz użytkowników, którzy chcą dokonywać świadomych wyborów dotyczących technologii silnikowej.
Podawanie mocy silnika spalinowego w kWh jest niepoprawne, ponieważ kilowatogodzina to jednostka energii, a nie mocy. Moc, jako tempo wykonywania pracy, jest wyrażana w kilowatach (kW), które wskazują, jak szybko silnik może generować energię. Użycie Nm, czyli niutonometrów, odnosi się do momentu obrotowego, a nie do mocy. Moment obrotowy jest miarą siły działającej na dźwignię, co jest ważne przy ocenie zdolności silnika do pokonywania oporu, ale nie informuje o jego mocy. Z kolei MPa to jednostka ciśnienia, która również nie ma bezpośredniego związku z mocą silnika. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do mylnego rozumienia tych jednostek, wynikają z niejasności pomiędzy pojęciami energii, mocy i momentu obrotowego. Wiele osób przyjmuje, że większa wartość momentu obrotowego automatycznie oznacza większą moc, jednak moc jest funkcją zarówno momentu obrotowego, jak i prędkości obrotowej silnika. Przy projektowaniu maszyn i pojazdów, ważne jest, aby jasno rozróżniać te jednostki i ich zastosowanie, co jest kluczowe dla efektywności i wydajności systemów mechanicznych.