Silnik Wankla, który znajduje się na ilustracji, jest unikalnym rodzajem silnika rotacyjnego, w którym wirnik porusza się w kształcie elipsy w obrębie statora. Jest to rozwiązanie, które zapewnia mniejsze wymiary i niższą masę w porównaniu do tradycyjnych silników tłokowych, takich jak bokser czy rzędowy. Silniki Wankla charakteryzują się również gładkim działaniem i wysoką mocą w stosunku do ich objętości, co sprawia, że są szeroko stosowane w branży motoryzacyjnej, na przykład w niektórych modelach Mazdy. Ponadto silniki te mają prostszą konstrukcję z mniejszą liczbą ruchomych części, co przekłada się na mniejsze zużycie materiałów i niższe koszty produkcji. Warto również zwrócić uwagę na problem emisji spalin, ponieważ silniki Wankla mają tendencję do większego spalania paliwa, co skutkuje wyższymi emisjami. Praktyczne zastosowanie tej technologii wymaga zatem zrozumienia jej zalet i wad oraz odpowiednich działań w zakresie ochrony środowiska.
Wybór innego typu silnika, takiego jak bokser, rzędowy lub dwusuwowy, wynika najczęściej z nieporozumienia dotyczącego głównych cech silników oraz ich konstrukcji. Silnik bokser, znany również jako silnik przeciwsobny, charakteryzuje się tłokami poruszającymi się w przeciwnych kierunkach, co pozwala na zminimalizowanie wibracji, ale nie posiada charakterystycznego wirnika. Silniki rzędowe to klasyczne silniki tłokowe, w których cylindry są ustawione w linii, a ich budowa różni się znacznie od silników rotacyjnych. Natomiast silniki dwusuwowe mają zupełnie inny cykl pracy, który wykorzystuje dwa suwów do wykonania pełnego cyklu pracy, co prowadzi do innej konstrukcji. Często błędne wybory wynikają z powierzchownej analizy wyglądu silników, bez zrozumienia ich wewnętrznych mechanizmów. Właściwa identyfikacja silnika wymaga znajomości zasad działania i różnic teoretycznych oraz praktycznych między tymi rodzajami silników. Ponadto, w kontekście standardów branżowych, silniki Wankla mają swoje unikalne wymagania i zastosowania, które są zgoła inne niż te dla silników tłokowych. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego projektowania i zastosowania odpowiednich technologii w przemyśle motoryzacyjnym oraz innym.