Nowoczesne bloki silników spalinowych najczęściej wykonuje się ze stopów aluminium, co wynika z ich korzystnych właściwości mechanicznych oraz niskiej masy. Aluminium charakteryzuje się doskonałą odpornością na korozję, co jest kluczowe w przypadku silników narażonych na działanie różnych substancji chemicznych oraz wysokich temperatur. Wykorzystanie stopów aluminium pozwala na redukcję masy silnika, co przekłada się na poprawę efektywności paliwowej i zwiększenie dynamiki pojazdu. W praktyce, bloki silników wykonane z aluminium są stosowane w wielu nowoczesnych samochodach osobowych oraz wyścigowych, gdzie redukcja masy jest kluczowym czynnikiem. Ponadto, nowoczesne technologie produkcji, takie jak odlewanie ciśnieniowe, pozwalają na uzyskanie skomplikowanych kształtów z wysoką precyzją, co jest istotne dla optymalizacji wydajności silnika. Dzięki tym właściwościom, aluminium stało się standardem w branży motoryzacyjnej, a jego stosowanie wspiera dążenie do zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin.
Wybór materiałów do produkcji bloków silników spalinowych jest kluczowym zagadnieniem inżynieryjnym i wymaga dokładnego zrozumienia właściwości różnych surowców. Stal węglowa, mimo że jest materiałem wytrzymałym, ma dużą masę, co negatywnie wpływa na efektywność energetyczną pojazdów. Intensywne dążenie do obniżania masy silników sprawia, że stal węglowa, ze względu na swoją ciężkość, nie jest preferowanym wyborem w nowoczesnym projektowaniu. Żeliwo stopowe, z drugiej strony, ma pewne korzystne właściwości, takie jak wysoka odporność na ścieranie, ale również jest cięższe od aluminium. W nowoczesnych zastosowaniach, gdzie liczy się każdy gram, jego użycie jest ograniczone. Stal nierdzewna, choć doskonała pod względem odporności na korozję, jest także znacznie cięższa i droższa, co czyni ją mniej praktyczną w kontekście masowej produkcji silników. Użycie tych materiałów może prowadzić do mylnych wniosków o ich przydatności w nowoczesnym przemysłowym zastosowaniu. Kluczem do zrozumienia wyboru materiałów w inżynierii silników spalinowych jest balans pomiędzy wytrzymałością, masą, a kosztami produkcji. Dlatego też, wybierając materiały do bloków silników, inżynierowie kierują się aktualnymi standardami, które preferują lżejsze i bardziej efektywne w kontekście energetycznym rozwiązania, takie jak stopy aluminium.