Pojęcie aquaplaning odnosi się do zjawiska, które występuje, gdy opona nie jest w stanie odprowadzić wody z powierzchni drogi, co prowadzi do utraty przyczepności. W momencie, gdy warstwa wody na drodze jest zbyt gruba, a prędkość pojazdu jest wystarczająco wysoka, opona unosi się na wodzie, co skutkuje brakiem kontaktu z nawierzchnią. W praktyce oznacza to, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Aby zminimalizować ryzyko aquaplaningu, ważne jest regularne sprawdzanie stanu opon, w tym głębokości bieżnika, oraz dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze. Zgodnie z przepisami i zaleceniami producentów, minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 1,6 mm, jednak dla zachowania maksymalnego bezpieczeństwa wskazane jest, aby bieżnik miał co najmniej 3 mm. Warto również pamiętać o technikach jazdy, takich jak unikanie nagłych manewrów w trudnych warunkach, co może znacząco poprawić bezpieczeństwo na drodze.
Zwiększenie przyczepności opony, nadmierny wzrost temperatury opony oraz zbyt niska temperatura opony to koncepcje, które nie mają związku z pojęciem aquaplaning. Zwiększenie przyczepności opony sugeruje, że opona ma lepszy kontakt z nawierzchnią, co jest wprost sprzeczne z definicją aquaplaning. W praktyce, aquaplaning występuje wtedy, gdy kontakt opony z nawierzchnią jest zredukowany lub całkowicie utracony z powodu wody. Z kolei nadmierny wzrost temperatury opony może prowadzić do jej uszkodzenia lub zużycia, ale nie jest bezpośrednio związany z zjawiskiem aquaplaning. Opony mogą się przegrzewać z powodu nieprawidłowego ciśnienia, obciążenia lub nieodpowiedniej jazdy, ale to nie powoduje aquaplaningu. Podobnie, zbyt niska temperatura opony może wpłynąć na twardość gumy i przyczepność, jednak problem aquaplaning ma miejsce głównie przy nadmiarze wody na jezdni. Ważne jest, aby kierowcy zrozumieli, że aquaplaning to problem związany z wodą na nawierzchni i przyczepnością opony, a nie z jej temperaturą. Często zdarza się, że kierowcy mylą te pojęcia, co prowadzi do niewłaściwego zrozumienia zagrożeń związanych z jazdą w trudnych warunkach atmosferycznych.