Skrót DOHC w opisie parametrów technicznych silnika oznacza, że jest to silnik
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Skrót DOHC oznacza 'Dual Overhead Camshaft', co w tłumaczeniu na język polski oznacza 'dwoma wałkami rozrządu w głowicy'. Tego rodzaju konstrukcja silnika jest powszechnie stosowana w nowoczesnych pojazdach. Zastosowanie dwóch wałków rozrządu pozwala na precyzyjne sterowanie zaworami dolotowymi i wylotowymi, co przekłada się na lepszą wydajność silnika oraz wyższe osiągi. Silniki DOHC są często bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa oraz generują więcej mocy, szczególnie w wyższych zakresach obrotów. Dodatkowo, ta konstrukcja umożliwia zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak zmienne fazy rozrządu, które dodatkowo poprawiają charakterystyki silnika. Przykładem zastosowania silnika DOHC może być wiele modeli sportowych i wyścigowych, w których kluczowe są parametry dynamiczne oraz efektywność. Dzięki skomplikowanej budowie silniki te są również często bardziej responsywne na wciśnięcie pedału gazu, co ma znaczenie w motoryzacji wyczynowej.
Odpowiedzi wskazujące na układ rozrządu suwakowego, wałek rozrządu w głowicy oraz układ rozrządu górnozaworowego są niewłaściwe, ponieważ nie odzwierciedlają one poprawnej definicji skrótu DOHC. Układ suwakowy nie jest typowym rozwiązaniem w silnikach spalinowych, a jego zastosowanie jest ograniczone głównie do specyficznych konstrukcji lub urządzeń, co sprawia, że nie jest to odpowiedzią na zadane pytanie. Ponadto, wałek rozrządu w głowicy to termin ogólny, który może odnosić się zarówno do konstrukcji SOHC (Single Overhead Camshaft), jak i DOHC, jednak nie wyjaśnia on różnicy między tymi dwoma typami. W przypadku układu górnozaworowego mowa o umiejscowieniu zaworów, które mogą być sterowane zarówno przez układ SOHC, jak i DOHC. Błędne podejście do interpretacji skrótu DOHC może wynikać z mylenia ogólnych terminów z bardziej wyspecjalizowanymi definicjami. Kluczowe błędy myślowe obejmują niewłaściwe przyporządkowanie specyficznych cech silnika do ogólnych kategorii, co prowadzi do dezorientacji. W praktyce, znajomość różnic między tymi układami jest niezbędna, by zrozumieć, w jaki sposób wpływają one na parametry techniczne silnika oraz jego osiągi.