Stożkowatość przekroju tarczy hamulcowej jest oznaką zużycia, które może znacząco wpłynąć na działanie układu hamulcowego. W przypadku, gdy przekrój tarczy hamulcowej staje się stożkowaty, oznacza to, że jedna część tarczy jest bardziej zużyta niż inna. Taka nierównomierność może prowadzić do nieprawidłowego kontaktu między tarczą a klockami hamulcowymi, co skutkuje wydłużeniem drogi hamowania oraz zwiększeniem ryzyka wypadku. W takiej sytuacji wymiana tarczy hamulcowej jest najbezpieczniejszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem. Zgodnie z wytycznymi branżowymi, takie jak dokumenty ASI (Automotive Service Industry), regularne sprawdzanie stanu tarcz hamulcowych i ich wymiana w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek deformacji jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. Należy pamiętać, że inwestycja w nowe tarcze hamulcowe przekłada się na lepszą efektywność hamowania oraz długoterminowe oszczędności związane z naprawami.
Napawanie tarczy hamulcowej nie jest zalecane w przypadku stożkowatości, ponieważ ta metoda polega na dodawaniu materiału do uszkodzonej powierzchni, co może prowadzić do dalszych problemów z równomiernością tarczy. Zastosowanie napawania może być uzasadnione jedynie w przypadku niewielkich uszkodzeń, a nie w sytuacjach, gdy geometria tarczy jest zaburzona. Przetoczenie tarczy hamulcowej, mimo że może wydawać się dobrym rozwiązaniem, również nie jest odpowiednie w przypadku stożkowatości, gdyż może to nie usunąć całkowicie nierówności i prowadzić do dalszego zużycia klocków hamulcowych. Przeszlifowanie tarczy może wydawać się kuszącą alternatywą, jednak wymaga precyzyjnego sprzętu i doświadczenia, aby nie pogorszyć sytuacji. Takie działania mogą nie przywrócić tarczy do stanu fabrycznego, co jest kluczowe dla jej prawidłowego działania. Kiedy tarcza hamulcowa wykazuje oznaki stożkowatości, niezbędna jest jej wymiana w celu zapewnienia optymalnej wydajności hamowania i bezpieczeństwa pojazdu. Działania takie jak przetoczenie czy szlifowanie powinny być zarezerwowane dla mniej poważnych uszkodzeń niż te związane z deformacją geometryczną.