Tarcze hamulcowe najczęściej wykonuje się z żeliwa ze względu na jego wyjątkowe właściwości mechaniczne oraz termiczne. Żeliwo ma doskonałą przewodność cieplną, co pozwala na efektywne rozpraszanie ciepła generowanego podczas hamowania. To z kolei minimalizuje ryzyko przegrzania, które mogłoby prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania. Dodatkowo, żeliwo charakteryzuje się wysoką twardością oraz odpornością na zużycie, co sprawia, że tarcze te są trwałe i zabezpieczają przed nadmiernym ścieraniem. W praktyce, żeliwne tarcze hamulcowe są powszechnie stosowane w pojazdach osobowych i ciężarowych, a ich konstrukcja często jest zgodna z normami ISO 9001, co zapewnia wysoką jakość wykonania. W przypadku sportowych samochodów wykorzystywane są również tarcze kompozytowe, ale w standardowych pojazdach żeliwo pozostaje materiałem dominującym.
Wybór odpowiedzi dotyczących materiałów stosowanych do produkcji tarcz hamulcowych, takich jak stopy aluminium, brąz czy stal, jest błędny ze względu na różnice w właściwościach mechanicznych i termicznych tych materiałów. Stopy aluminium, choć są lekkie, mają niższą odporność na wysokie temperatury i ścieranie, co ogranicza ich zastosowanie w warunkach intensywnego hamowania. Z tego powodu nie są powszechnie stosowane w standardowych tarczach hamulcowych. Z kolei brąz, mimo że jest materiałem wytrzymałym, nie oferuje takich właściwości termicznych jak żeliwo, a jego stosowanie w tarczach hamulcowych jest rzadkością, głównie ze względu na wysoką cenę i niewielką efektywność. Stal, choć używana w niektórych zastosowaniach, również nie dorównuje żeliwu pod względem przewodności cieplnej i odporności na ścieranie. Właściwy dobór materiału jest kluczowy dla bezpieczeństwa i efektywności systemu hamulcowego, a stosowanie żeliwa w tarczach hamulcowych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Z tego powodu, wybór materiałów innych niż żeliwo do produkcji tarcz hamulcowych może prowadzić do nieefektywności systemu hamulcowego oraz zwiększonego ryzyka awarii podczas pracy pojazdu.