W silniku czterocylindrowym o oznaczeniu 16V mamy do czynienia z 16 zaworami, ponieważ każdy cylinder posiada po 4 zawory. Aby obliczyć całkowity czas wymiany zaworów, należy pomnożyć liczbę zaworów przez czas wymiany jednego zaworu. W tym przypadku, czas wymiany jednego zaworu wynosi 0,5 roboczogodziny. Zatem całkowity czas wymiany można obliczyć w następujący sposób: 16 zaworów x 0,5 roboczogodziny = 8 roboczogodzin. W praktyce, przy planowaniu prac serwisowych w warsztacie, ważne jest dokładne oszacowanie czasu potrzebnego na wymianę poszczególnych elementów silnika, ponieważ wpływa to na harmonogram pracy oraz koszty usługi. Właściwe uwzględnienie czasu pracy pozwala również na lepsze zarządzanie zasobami oraz zminimalizowanie przestojów w pracy warsztatu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.
Obliczenia dotyczące wymiany zaworów w silniku wymagają dokładnego rozważenia liczby zaworów oraz czasu potrzebnego na ich wymianę. W błędnych odpowiedziach, takich jak 10 godzin, 6 godzin czy 4 godziny, pojawiają się różnice wynikające z niepoprawnych założeń dotyczących liczby zaworów lub czasu wymiany. Na przykład, jeśli ktoś oblicza całkowity czas wymiany na podstawie błędnej liczby zaworów, może dojść do fałszywych wniosków. Często występuje błąd związany z myleniem liczby cylindrów z liczbą zaworów. W silniku czterocylindrowym, z oznaczeniem 16V, rzeczywiście mamy 16 zaworów. Osoby, które odpowiedziały 10 godzin, mogły mylić czas wymiany z bardziej skomplikowanymi silnikami, które mają więcej zaworów, lub nie uwzględniły poprawnego czasu na wymianę jednego zaworu. Z kolei odpowiedzi takie jak 6 godzin czy 4 godziny mogą wynikać z niepoprawnego pomnożenia lub założeń dotyczących czasu wymiany. Ważne jest, aby podczas nauki o silnikach zrozumieć, jak poprawnie wykonać obliczenia i jakie czynniki mają wpływ na czas napraw. Znajomość zasad obliczeń i podstawowych wartości roboczych jest kluczowa dla prawidłowego planowania serwisu silników i zapewnienia sprawności operacyjnej warsztatu.