Pompy wirnikowe, znane również jako pompy odśrodkowe, są najczęściej stosowane w układach chłodzenia cieczą silników spalinowych ze względu na ich efektywność w pompowaniu dużych objętości cieczy przy stosunkowo niskim zużyciu energii. Ich działanie opiera się na zasadzie odśrodkowej, gdzie wirnik obracający się generuje siłę odśrodkową, która przemieszcza ciecz od osi wirnika ku jego zewnętrznej części. Tego typu pompy charakteryzują się prostą budową, co przekłada się na ich niezawodność oraz łatwość w konserwacji. Przykładowo, w silnikach samochodowych pompy wirnikowe są odpowiedzialne za cyrkulację płynu chłodzącego, co zapewnia utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika, co jest kluczowe dla jego wydajności oraz trwałości. W praktyce, pompy te są dostosowane do specyficznych wymagań konstrukcyjnych silników, co czyni je integralnym elementem nowoczesnych systemów chłodzenia. Dobre praktyki inżynieryjne zalecają regularne monitorowanie stanu tych pomp oraz ich konserwację, aby zapewnić długotrwałą i niezawodną pracę układu chłodzenia.
Pompy zębate, tłoczkowe i membranowe, choć stosowane w różnych aplikacjach przemysłowych, nie są odpowiednie do układów chłodzenia cieczą silnika spalinowego. Pompy zębate funkcjonują na zasadzie przekazywania cieczy przez zębate koła, co może powodować podwyższone ciśnienia oraz pulsacje w systemie, a ich zdolność do pompowania dużych objętości cieczy jest ograniczona. Z tego względu nie nadają się do ciągłej cyrkulacji płynów chłodzących w silnikach. Z kolei pompy tłoczkowe, które działają na zasadzie zmiany objętości w komorach, charakteryzują się bardziej skomplikowaną budową oraz większymi wymaganiami serwisowymi, co czyni je mniej praktycznymi w kontekście chłodzenia silników. Wreszcie, pompy membranowe, które wykorzystują elastyczne membrany do pompowania cieczy, są stosowane w aplikacjach wymagających precyzyjnych dozowań, ale ich zastosowanie w układach chłodzenia cieczą silnika jest ograniczone ze względu na ich zdolność do obsługi dużych objętości, co jest kluczowe w kontekście silników spalinowych. Wybór niewłaściwej pompy do układu chłodzenia może prowadzić do problemów z przegrzewaniem silnika oraz obniżeniem jego efektywności, co podkreśla znaczenie stosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych w inżynierii mechanicznej.