Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) to istotny parametr dotyczący głębokości bieżnika opon, który ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Minimalna głębokość bieżnika wynosząca 1,6 mm dla opon wielosezonowych jest zgodna z europejskimi standardami, które zostały ustalone w celu zapewnienia odpowiedniej przyczepności pojazdu na różnych nawierzchniach. Opony z bieżnikiem głębszym od 1,6 mm zapewniają lepszą hydroplaningową wydajność, co jest szczególnie istotne podczas jazdy w deszczu. Przykład praktyczny: gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej tego wskaźnika, opona nie tylko traci swoje właściwości trakcyjne, ale może także wpływać na wydajność paliwową oraz komfort jazdy. Warto również pamiętać, że regularne sprawdzanie głębokości bieżnika oraz utrzymanie jej na wymaganym poziomie jest częścią dobrych praktyk zarządzania flotą pojazdów, co może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów.
Wskazania dotyczące minimalnej głębokości bieżnika, które wynoszą 1,0 mm, 4,6 mm czy 3,0 mm, są niezgodne z aktualnie obowiązującymi standardami bezpieczeństwa. Odpowiedzi te mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego przepisów regulujących minimalne wartości głębokości bieżnika opon. Na przykład, głębokość 1,0 mm jest zbyt niska i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności, szczególnie w warunkach deszczowych, gdzie ryzyko aquaplaningu znacznie wzrasta. Opony z tak płytkim bieżnikiem mogą wykazywać niewystarczające właściwości trakcyjne, co prowadzi do zwiększonego ryzyka wypadków. Z kolei wskazania 4,6 mm i 3,0 mm mogą być mylące, ponieważ nie są standardowymi wartościami określonymi dla minimalnych wymagań, ale mogą odnosić się raczej do optymalnych głębokości bieżnika, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i wydajność. Ważne jest, aby kierowcy i zarządcy flot byli dobrze poinformowani o tych standardach, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Błędy myślowe, prowadzące do przyjęcia niepoprawnych wartości, mogą wynikać z braku odpowiedniej wiedzy na temat wpływu głębokości bieżnika na bezpieczeństwo jazdy oraz z nieaktualnych informacji na temat norm i regulacji w obszarze motoryzacji.