Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, musimy najpierw ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. Wymiana jednego kompletu opon składającego się z 4 sztuk dla jednego pojazdu kosztuje więc 4 opony x 10 zł = 40 zł. Dla 50 pojazdów całkowity koszt wyniesie 50 pojazdów x 40 zł = 2000 zł. Z uwagi na udzielony rabat w wysokości 10% od całkowitej wartości usługi, należy obliczyć wartość rabatu: 10% z 2000 zł to 200 zł. Odejmując rabat od pierwotnego kosztu, otrzymujemy: 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. To obliczenie obrazuje, jak ważne jest uwzględnianie rabatów w kosztorysach usług oraz jak wpływają one na ostateczne wydatki klienta. Praktyka ta jest zgodna z zasadami efektywnego zarządzania budżetem w firmach zajmujących się serwisowaniem pojazdów.
Wybierając odpowiedź 450 zł, można było zrozumieć, że to kwota, która nie uwzględnia wymiany wszystkich opon w 50 pojazdach. Gdyby koszt wymiany jednej opony wynosił 10 zł, to wymiana kompletu czterech opon dla jednego pojazdu wyniosłaby 40 zł, a nie 450 zł. Zatem takie podejście do kalkulacji całkowitego kosztu usługi jest błędne. W przypadku wyboru 500 zł, może to sugerować, że użytkownik mógł błędnie obliczyć koszt dla kilku pojazdów, jednakże ta kwota nie odzwierciedla rzeczywistego kosztu wymiany opon dla wszystkich 50 pojazdów. Kwota ta jest znacznie niższa od rzeczywistego kosztu, ponieważ 500 zł to zaledwie 12,5 wymian kompletu opon dla 50 pojazdów, co nie ma sensu w kontekście tego zadania. Odpowiedź 2000 zł mogłaby wydawać się odpowiednia, ale nie uwzględnia rabatu 10%, który ma zasadnicze znaczenie dla ostatecznego kosztu. Ostatecznie, by prawidłowo zrozumieć temat, kluczowe jest umiejętne stosowanie wzorów matematycznych i uwzględnianie rabatów, co jest standardową praktyką w branży serwisowej. Bez odpowiednich obliczeń, możliwości analizy kosztów mogą prowadzić do znacznych nieporozumień i błędów w zarządzaniu finansami.