Aby obliczyć całkowity koszt wymiany kompletu (4 sztuk) opon letnich na zimowe w 50 pojazdach, najpierw należy ustalić koszt wymiany jednej opony, który wynosi 10 zł. W przypadku kompletu czterech opon, koszt ten wynosi 4 x 10 zł = 40 zł na pojazd. Przy 50 pojazdach całkowity koszt przed rabatem wynosi 50 x 40 zł = 2000 zł. Następnie należy uwzględnić rabat w wysokości 10%. Rabat ten obliczamy jako 10% z 2000 zł, co daje nam 200 zł. W związku z tym, całkowity koszt po zastosowaniu rabatu wynosi 2000 zł - 200 zł = 1800 zł. Obliczenia te są zgodne z ogólnymi zasadami kalkulacji kosztów usług w branży motoryzacyjnej, gdzie rabaty są standardową praktyką, a zrozumienie ich wpływu na końcową cenę jest kluczowe dla efektywnego zarządzania budżetem w warsztatach samochodowych.
Analizując pozostałe odpowiedzi, warto zauważyć, że każdy z nich zawiera różne błędy w obliczeniach lub interpretacji zadania. Na przykład, odpowiedź 450 zł mogłaby sugerować, że rabat został zastosowany w niewłaściwy sposób, co prowadzi do znacznego zaniżenia kosztów. Odpowiedź 500 zł z kolei mogłaby wynikać z błędnego obliczenia kosztu wymiany opon tylko dla kilku pojazdów, co również nie uwzględniałoby pełnej skali wymiany. Odpowiedź 2000 zł omija problem rabatu, co jest istotnym błędem, ponieważ rabaty powinny być zawsze uwzględniane w końcowej kalkulacji, szczególnie w kontekście usług. Często spotykanym błędem w takich obliczeniach jest pomijanie podstawowej zasady, że całkowity koszt powinien zawsze być obliczany na podstawie kosztów jednostkowych oraz uwzględniać wszelkie zniżki lub rabaty, co jest kluczowe w praktyce branżowej. Zrozumienie mechanizmu rabatów oraz ich wpływu na całkowity koszt usługi jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania finansami w każdym przedsiębiorstwie, w tym w warsztatach samochodowych.