Lampą stroboskopową kontroluje się ustawienie kąta zapłonu w silnikach ZI (zapłonowych) ze względu na jej zdolność do wizualizacji ruchu wirującego elementu, jakim jest wałek zapłonowy. Dzięki stroboskopowi można precyzyjnie określić moment zapłonu oraz jego synchronizację z cyklem pracy silnika. Lampa stroboskopowa emituje błyski światła, które iluzorycznie zatrzymują ruch wirującego elementu, co pozwala na dokładne ocenienie, czy kąt zapłonu mieści się w zalecanym zakresie określonym przez producenta. Poprawne ustawienie kąta zapłonu ma kluczowe znaczenie dla osiągów silnika, wpływa na efektywność spalania, a także na emisję spalin. W praktyce, podczas regulacji silników, mechanik ustawia silnik na odpowiednią prędkość obrotową i kieruje strumień światła lampy na znacznik na obudowie silnika, co umożliwia dokładne odczytanie kąta zapłonu. Warto podkreślić, że jest to standardowa procedura w diagnostyce silników spalinowych, która powinna być przeprowadzana zgodnie z wytycznymi producenta, aby zapewnić optymalną pracę jednostki napędowej.
Korzystanie z areometru, kątomierza lub multimetru do ustawiania kąta zapłonu w silnikach ZI jest błędne z kilku istotnych powodów. Areometr jest narzędziem służącym do pomiaru gęstości cieczy, a jego zastosowanie w kontekście regulacji zapłonu jest całkowicie niewłaściwe. Nie ma żadnego związku między pomiarami gęstości a ustawieniem kąta zapłonu silnika, co sprawia, że zastosowanie areometru w tej procedurze jest nieuzasadnione i prowadzi do mylnych wniosków. Kątomierz, pomimo że służy do pomiaru kątów, nie jest wystarczająco precyzyjny w kontekście dynamicznego pomiaru kąta zapłonu, który zmienia się w trakcie pracy silnika. Kąt zapłonu powinien być mierzony podczas obrotu wału korbowego, co wymaga narzędzia zdolnego do zsynchronizowania pomiaru z pracą silnika, a kątomierz nie spełnia tych wymagań. Multimetr, z drugiej strony, jest przydatnym narzędziem do pomiaru napięcia, prądu czy oporu, ale nie jest w stanie bezpośrednio mierzyć kąta zapłonu. Użycie multimetru mogłoby jedynie pomóc w diagnozowaniu problemów z układami elektrycznymi silnika, ale nie w regulacji kąta zapłonu. W związku z tym, aby uniknąć nieprawidłowych wyników i zapewnić prawidłową regulację, należy korzystać wyłącznie z lampy stroboskopowej, która została stworzona do tego celu i jest standardem w branży motoryzacyjnej.