Lusterka wsteczne są istotnym elementem wyposażenia pojazdu, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo bierne. Bezpieczeństwo bierne odnosi się do pasywnych systemów ochrony, które minimalizują skutki wypadków, takich jak pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zagłówki. Pasy bezpieczeństwa chronią pasażerów przed wychodzeniem z fotela w czasie kolizji, poduszki powietrzne amortyzują uderzenie, a zagłówki zapobiegają urazom głowy. W przeciwieństwie do tych elementów, lusterka wsteczne mają na celu jedynie zapewnienie lepszej widoczności i zwiększenie świadomości sytuacyjnej kierowcy, co może pośrednio przyczynić się do uniknięcia wypadków, ale nie zmniejsza skutków już zaistniałych zdarzeń. Dlatego lusterka wsteczne nie spełniają funkcji bezpieczeństwa biernego i nie są klasyfikowane jako elementy wpływające na ochronę w razie wypadku.
Pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz zagłówki stanowią fundamentalne elementy, które znacząco wpływają na bezpieczeństwo bierne w pojazdach. Pasy bezpieczeństwa są podstawową formą zabezpieczenia, które ogranicza ruch ciała pasażerów w trakcie kolizji. Działają na zasadzie utrzymania ciała w fotelu, minimalizując ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Poduszki powietrzne, z kolei, aktywują się w momencie uderzenia i są zaprojektowane, aby zminimalizować siłę uderzenia, ochraniając kluczowe obszary ciała, takie jak głowa i klatka piersiowa. Zagłówki mają na celu ochronę szyi i kręgosłupa, szczególnie w przypadku uderzeń tylnych, gdzie ryzyko urazów kręgów szyjnych jest największe. Wybór odpowiednich systemów bezpieczeństwa biernego jest regulowany przez normy takie jak Euro NCAP, które oceniają i promują wysokie standardy ochrony pasażerów. Warto pamiętać, że ignorowanie znaczenia tych elementów może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych i prawnych. Dlatego inwestowanie w pojazdy wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa biernego jest kluczowe dla zapewnienia ochrony nie tylko kierowcy, ale również wszystkich pasażerów.