Amortyzatory gazowe są zazwyczaj wypełnione azotem, co ma na celu poprawę ich wydajności oraz trwałości. Azot jest gazem obojętnym chemicznie, co oznacza, że nie reaguje z materiałami używanymi w amortyzatorach, co przekłada się na ich długowieczność. Użycie azotu pozwala na uzyskanie stabilnego ciśnienia, co jest kluczowe w kontekście pracy amortyzatora. W przypadku aplikacji w pojazdach, azot zmniejsza ryzyko tworzenia się piany w oleju amortyzacyjnym, co mogłoby prowadzić do spadku efektywności tłumienia drgań. Amortyzatory napełnione azotem lepiej radzą sobie z ekstremalnymi warunkami, takimi jak zmiany temperatury czy intensywne obciążenia, co wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo. W praktyce standardy branżowe, takie jak ISO 9001, zalecają użycie gazów obojętnych w systemach hydro-pneumatycznych, co dodatkowo potwierdza przewagę azotu jako czynnika wypełniającego.
Heł, powietrze i argon są niewłaściwymi odpowiedziami w kontekście wypełnienia amortyzatorów gazowych. Hel, mimo że jest gazem o niewielkiej gęstości, ma ograniczone zastosowanie w amortyzatorach z powodu wysokiej ceny oraz niskiej rozpuszczalności w cieczy, co może prowadzić do trudności w utrzymaniu odpowiedniego ciśnienia. Powietrze jako gaz nie zapewnia stabilności ciśnienia w amortyzatorach, co jest kluczowe dla ich działania. Głównym problemem z używaniem powietrza jest jego zawartość wody oraz zanieczyszczeń, które mogą prowadzić do korozji i osłabienia materiałów. Powietrze może również tworzyć pianę z olejem, co znacząco obniża efektywność tłumienia. Z kolei argon, choć jest gazem obojętnym i wykazuje podobne właściwości chemiczne do azotu, jest znacznie droższy i rzadziej stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Stosowanie jakiegokolwiek innego gazu niż azot w amortyzatorach prowadzi do problemów z wydajnością, bezpieczeństwem oraz trwałością, co jest niezgodne z praktykami uznawanymi w branży motoryzacyjnej i standardami jakość, takimi jak ISO 9001. Dlatego wybór azotu jako gazu wypełniającego amortyzatory jest podstawą skutecznych rozwiązań inżynieryjnych w zakresie systemów zawieszenia.