Oznaczenie OHV (Overhead Valve) odnosi się do silników, w których wałek rozrządu jest umieszczony w korpusie silnika, co oznacza, że zawory są sterowane za pomocą popychaczy. Jest to technologia, która była powszechnie stosowana w silnikach spalinowych, szczególnie w starszych modelach samochodów. Dzięki tej konstrukcji silnik może wykazywać lepsze parametry pracy przy mniejszych obrotach, co przekłada się na oszczędność paliwa oraz lepsze osiągi. Przykładem zastosowania silników OHV są klasyczne amerykańskie samochody osobowe, które były projektowane z myślą o dużym momencie obrotowym przy niskich obrotach silnika. W praktyce, silniki OHV są łatwiejsze w obsłudze i naprawie, co czyni je atrakcyjnymi dla entuzjastów motoryzacyjnych oraz w przypadku modernizacji starszych pojazdów. Ponadto, silniki te są znane z dużej trwałości, co jest istotne w kontekście długoterminowego użytkowania. Ta konstrukcja jest zgodna z wieloma branżowymi standardami, które promują efektywność i niezawodność w projektowaniu silników.
Koncepcje związane z innymi odpowiedziami opierają się na nieprawidłowym rozumieniu budowy silników i ich rozrządu. Umieszczanie wałka rozrządu w głowicy silnika, co sugerowałoby oznaczenie OHC (Overhead Camshaft), jest innym podejściem, które staje się coraz bardziej popularne, ale różni się ono od technologii OHV. Silniki OHC charakteryzują się bardziej zaawansowanym rozkładem zaworów i często pozwalają na uzyskanie wyższych obrotów oraz lepszej wydajności dzięki bezpośredniemu sterowaniu zaworami. Ponadto, koncepcje związane z wielopunktowym i jednopunktowym wtryskiem paliwa nie mają bezpośredniego związku z położeniem wałka rozrządu. Wtrysk paliwa dotyczy systemów zasilania silnika, które mogą występować zarówno w silnikach OHV, jak i OHC, ale nie definiują one struktury samego silnika. Rozważając te aspekty, często popełniane błędy myślowe to utożsamianie technologii rozrządu z systemami wtryskowymi, co prowadzi do mylnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że oznaczenie silnika OHV odnosi się wyłącznie do jego konstrukcji rozrządu, a nie do technologii wtrysku paliwa, co jest odrębnym zagadnieniem w kontekście inżynierii silników.