Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Uszczelniacze zaworowe to jeden z głównych powodów, dlaczego w silnikach może być nadmierne zużycie oleju. Dobrze działające uszczelniacze pomagają utrzymać olej w obrębie zaworów, co zapobiega jego przedostawaniu się do komory spalania. Kiedy uszczelniacze się zużywają, olej może w łatwy sposób trafiać do cylindrów, gdzie się spala, a to prowadzi do zwiększonego zużycia oleju. W praktyce widzimy to często w starszych silnikach, bo z wiekiem uszczelniacze tracą elastyczność i trudniej im trzymać olej. Warto też pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, mówią, że dobrze jest regularnie sprawdzać stan silnika i wymieniać zużyte części. Używanie olejów dobrej jakości też może pomóc w ograniczeniu zużycia uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że z rury wydechowej leci dużo dymu, to może być znak, że olej dostaje się do komory spalania. Wtedy dobrze byłoby zbadać stan uszczelniaczy, żeby nie pogarszać problemu z olejem.
Niski poziom oleju w silniku to nie bezpośrednia przyczyna dużego zużycia, raczej efekt złego stanu silnika. Owszem, jak oleju jest mało, to może to doprowadzić do uszkodzeń, ale nie znaczy, że sam w sobie powoduje on większe zużycie. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do jego przegrzania i tarcia, ale nie do wycieku czy spalania. Jeśli chodzi o zużycie panewek czopów głównych wału, to też nie jest bezpośrednia przyczyna straty oleju, chociaż wpływa na wydajność. Uszkodzenie pompy oleju to kolejna sprawa, może zmniejszać ciśnienie, co utrudnia smarowanie, ale nie jest przyczyną nadmiernego zużycia oleju, raczej skutkiem problemów z ciśnieniem. Warto to wszystko rozumieć, żeby się nie mylić i diagnozować silnik na podstawie odpowiednich kryteriów. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju też powinno być rutyną, a przeglądy techniczne pomogą wychwycić problemy z systemem smarowania.