Silnik oznaczany jako OHV (Overhead Valve) charakteryzuje się umiejscowieniem wałka rozrządu w kadłubie silnika. To rozwiązanie ma swoje korzenie w konstrukcji silników, które były powszechnie stosowane w latach 50. i 60. XX wieku. W silnikach OHV zawory są sterowane przez dźwigienki, które z kolei są napędzane przez wałek rozrządu umieszczony w dolnej części silnika. To rozwiązanie ma kilka praktycznych zalet. Przede wszystkim umożliwia to prostą konstrukcję, co przekłada się na niższe koszty produkcji i łatwość serwisowania. Idealnie sprawdza się w silnikach o niskiej i średniej mocy, co czyni je popularnym wyborem w samochodach osobowych oraz pojazdach użytkowych. Warto również zauważyć, że silniki OHV mają tendencję do lepszego osiągania momentu obrotowego w niższych zakresach obrotów, co jest korzystne w kontekście codziennej eksploatacji. W branży motoryzacyjnej, silniki OHV są uznawane za standard w wielu modelach, zwłaszcza w pojazdach amerykańskich, gdzie ich prostota i niezawodność są szczególnie cenione.
Zrozumienie różnicy pomiędzy różnymi typami silników jest kluczowe w branży motoryzacyjnej. Odpowiedzi CIH, DOHC i OHC wskazują na inne konfiguracje wałków rozrządu, które mogą być mylone z systemem OHV. CIH (Compound Inlet Header) to termin, który nie odnosi się do układu rozrządu, lecz raczej do systemu dolotowego, co wprowadza w błąd przy wyborze odpowiedzi. DOHC (Double Overhead Camshaft) to system, w którym dwa wałki rozrządu umieszczone są nad głowicą cylindra, co pozwala na jednoczesne sterowanie zarówno zaworami dolotowymi, jak i wylotowymi. Ten typ rozrządu jest bardziej skomplikowany i zazwyczaj stosowany w silnikach o wysokich osiągach, gdzie precyzja otwierania i zamykania zaworów jest kluczowa. Z kolei OHC (Overhead Camshaft) również odnosi się do wałków umieszczonych nad głowicą cylindrów, ale w tym przypadku może być tylko jeden wałek, co również różni się od konstrukcji OHV. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowej analizy i doboru komponentów silnika, a także wpływa na charakterystykę pracy silnika, jego wydajność oraz koszty eksploatacji. Właściwa wiedza na temat konstrukcji silników pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji o ich wyborze czy modyfikacji.