Urządzeniem będącym na wyposażeniu Stacji Kontroli Pojazdów, które wymaga okresowej kalibracji jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu jest kluczowym urządzeniem w Stacji Kontroli Pojazdów, które wymaga regularnej kalibracji, aby zapewnić jego dokładność i wiarygodność. Prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, efektywności paliwowej oraz trwałości opon. Kalibracja tego przyrządu powinna odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta oraz normami branżowymi, co pozwala na uzyskanie precyzyjnych wyników pomiarów. W praktyce, nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, a także do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak utrata przyczepności czy przedwczesne zużycie opon. Dlatego regularne sprawdzanie i kalibracja tego urządzenia są niezbędne, aby zapewnić wykonanie rzetelnej kontroli technicznej pojazdów, co jest potwierdzone w dokumentach i normach takich jak ISO 17020, dotyczących wymagań dla organów przeprowadzających inspekcje. Dbałość o właściwą kalibrację przyrządów pomiarowych to nie tylko wymóg formalny, ale również praktyka, która wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania.
Wybór innych odpowiedzi, takich jak urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD lub przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania, wskazuje na pewne nieporozumienia w zakresie funkcji oraz wymagań dotyczących kalibracji urządzeń w Stacji Kontroli Pojazdów. Urządzenie do wymuszenia szarpnięć kołami, które jest wykorzystywane do symulacji warunków drogi, w tym nieprawidłowego stanu nawierzchni, nie wymaga tak częstej kalibracji jak przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza. Jego pomiary są bardziej związane z funkcjonowaniem układu zawieszenia pojazdu, a nie bezpośrednio z bezpieczeństwem opon. Z kolei czytnik diagnostyczny OBD II/EOBD, choć również istotny w diagnostyce pojazdów, nie jest urządzeniem, które wymaga regularnej kalibracji w tradycyjnym sensie. Jego funkcja diagnostyczna polega na odczytywaniu i interpretacji danych z systemów pojazdu, co jest innego rodzaju operacją niż pomiar ciśnienia opon. Przyrząd do pomiaru opóźnienia hamowania również nie jest w tym kontekście tak kluczowy, ponieważ jego kalibracja jest zazwyczaj mniej krytyczna od tej, która dotyczy pomiaru ciśnienia w ogumieniu. Zrozumienie różnic w funkcji każdego z urządzeń oraz ich wymagań kalibracyjnych jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności kontroli technicznych pojazdów, a nieprawidłowe postrzeganie tej kwestii może prowadzić do niedoszacowania ryzyka związanego z niewłaściwym ciśnieniem w oponach.