Lakiernie samochodowe powinny obecnie stosować lakier wodny ze względu na jego korzystny wpływ na środowisko oraz bezpieczeństwo pracowników. Lakier wodny charakteryzuje się niższą zawartością lotnych związków organicznych (LZO), co sprawia, że są one mniej szkodliwe dla zdrowia osób pracujących w lakierniach. Przykładem zastosowania lakierów wodnych są procesy naprawcze w nowoczesnych zakładach zajmujących się renowacją samochodów, które dążą do spełnienia rygorystycznych norm dotyczących ochrony środowiska. Dodatkowo, lakier wodny często lepiej przylega do powierzchni, co przekłada się na wyższą jakość wykończenia i dłuższą trwałość. Warto także zaznaczyć, że lakier wodny może być stosowany w różnych technikach aplikacji, takich jak natrysk bezpowietrzny, co zwiększa jego wszechstronność. Zastosowanie tego typu lakierów jest zgodne z trendami w branży, które dążą do zrównoważonego rozwoju i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.
Wybór lakierów renowacyjnych, nitro czy akrylowych w kontekście nowoczesnych lakierni samochodowych może prowadzić do szeregu problemów, które są związane zarówno z jakością wykończenia, jak i wpływem na zdrowie i środowisko. Lakiery renowacyjne często mają wyższą zawartość LZO, co oznacza większe ryzyko dla zdrowia pracowników oraz konieczność stosowania bardziej skomplikowanych systemów wentylacji. Ponadto, lakiery te mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu trwałości czy odporności na czynniki atmosferyczne w porównaniu do nowoczesnych lakierów wodnych, co może skutkować częstszymi naprawami i wyższymi kosztami eksploatacyjnymi. Lakiery nitro, chociaż kiedyś popularne, są obecnie coraz rzadziej używane, ponieważ ich aplikacja wiąże się z dużym ryzykiem pożarowym oraz negatywnym oddziaływaniem na zdrowie. W stosunku do lakierów akrylowych, które są bardziej trwałe niż lakiery nitro, również odznaczają się wyższą szkodliwością, a ich stosowanie często wiąże się z koniecznością posiadania odpowiednich środków ochrony osobistej. Z tego powodu, wybór lakierów wodnych staje się nie tylko kwestią ekologiczną, ale i ekonomiczną w kontekście długofalowych kosztów napraw oraz bezpieczeństwa w miejscu pracy.