Seminarium to forma spotkania naukowego, którego celem jest prezentacja i wymiana wiedzy na temat aktualnych osiągnięć w danej dziedzinie. Tego rodzaju wydarzenia skupiają specjalistów, naukowców i studentów, umożliwiając im dyskusję na temat najnowszych badań, teorii oraz praktycznych zastosowań w danej dziedzinie. Seminaria są często organizowane na uczelniach, instytutach badawczych oraz w ramach profesjonalnych konferencji. Przykładem mogą być seminaria dotyczące innowacji w biotechnologii, gdzie eksperci dzielą się swoimi odkryciami oraz wynikami doświadczeń. W praktyce, udział w seminariach pozwala uczestnikom zaktualizować swoją wiedzę oraz nawiązać kontakty, które mogą prowadzić do przyszłej współpracy naukowej. Ponadto, seminaria są zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie edukacji i nauki, jako że promują aktywne uczenie się i krytyczne myślenie. Uczestnicy są często zobowiązani do zapoznania się z materiałami przed spotkaniem, co zapewnia efektywniejszą dyskusję i głębsze zrozumienie omawianych tematów.
Odprawa, zgromadzenie oraz narada to terminy, które w kontekście spotkań ma różne znaczenia i zastosowania, jednakże nie dotyczą one bezpośrednio szkoleniowego charakteru nagromadzenia wiedzy związanej z aktualnymi osiągnięciami w konkretnej dziedzinie nauki. Odprawa zazwyczaj odnosi się do spotkania, które ma na celu przekazanie informacji operacyjnych, omówienie zadań lub wytycznych, co czyni ją bardziej praktycznym i administracyjnym działaniem, a nie naukowym. Zgromadzenie, z drugiej strony, to szersze pojęcie, które niekoniecznie wiąże się z wymianą wiedzy specjalistycznej. Może dotyczyć dużych grup osób, które zbierają się w celu podjęcia decyzji lub dyskusji, jednak nie ma w tym kontekście akcentu na szkolenie czy edukację. Narada również nie pasuje do definicji seminarium, ponieważ odnosi się do bardziej zamkniętej dyskusji, często w kontekście rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji wewnętrznych w organizacji. W rezultacie, pomimo że te formy spotkań mogą być ważne w zarządzaniu czy administracji, nie są one odpowiednie do opisu spotkania edukacyjnego, które koncentruje się na nauce i wymianie wiedzy, jak ma to miejsce w seminariach. Typowym błędem jest utożsamienie różnych form spotkań z ich rzeczywistymi celami i kontekstami, co prowadzi do nieporozumień i mylnych wniosków.