Kwalifikacja: PGF.01 - Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych
Zawód: Technik procesów drukowania
Który element wielokolorowej offsetowej maszyny arkuszowej, pozwala na dokonanie korekty położenia obrazu w sytuacji przedstawionej na rysunku?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Cylinder formowy to absolutna podstawa, jeśli chodzi o korektę położenia obrazu w maszynie offsetowej arkuszowej, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z taką sytuacją jak na rysunku – przesunięciem jednego z kolorów względem drugiego, czyli klasycznym problemem pasowania. Cylinder formowy odpowiada bezpośrednio za przeniesienie obrazu z formy drukowej na cylinder pośredni, a potem na arkusz papieru. Z mojego doświadczenia wynika, że większość korekt rejestru wykonuje się właśnie poprzez drobne przesunięcia lub regulacje tego cylindra. Dobrą praktyką jest wykonywanie takich korekt już na etapie przygotowania pierwszego nakładu czy przy ustawieniu maszyny po przezbrojeniu. Standardy branżowe wręcz wymagają, by operator znał dokładnie możliwości regulacji cylindra formowego – bo to pozwala nie tylko szybko korygować błędy, ale i minimalizować straty materiałowe czy czasowe. Często spotykam się z tym, że młodsi drukarze mają pokusę, by szukać problemu gdzie indziej, a tymczasem to właśnie precyzyjna regulacja cylindra formowego pozwala uzyskać perfekcyjne pasowanie kolorów, bez rozmyć i przesunięć. Warto też wspomnieć, że cylinder formowy umożliwia kompensację błędów wynikających z rozciągania papieru czy drobnych odchyleń mechanicznych – to nieocenione narzędzie w codziennej pracy drukarza.
Wielu uczniów technikum poligraficznego, zwłaszcza na początku nauki, myli funkcje poszczególnych zespołów maszyny offsetowej i przypisuje odpowiedzialność za korektę położenia obrazu nieodpowiednim elementom. Zdarza się, że ktoś wskaże rakiel stalowy, bo kojarzy go z precyzją i kontrolą – ale rakiel stosuje się w zupełnie innym kontekście, głównie w technikach fleksograficznych i w drukowaniu na wstędze, gdzie odpowiada za zbieranie nadmiaru farby z walca rastrowego. W maszynie arkuszowej offsetowej rakiel nie ma żadnego wpływu na pasowanie obrazu czy rejestr kolorów. Stół wykładaka z kolei jest odpowiedzialny za odbiór zadrukowanych arkuszy i ich układanie – tutaj nie ma żadnej możliwości ingerencji w położenie obrazu na arkuszu w trakcie druku. To częsty błąd myślowy, bo wydaje się, że skoro stół odbiera arkusze, może mieć wpływ na rejestr – jednak to tylko funkcja logistyczna, nie drukarska. Walec rastrowy to element odpowiadający za transfer farby na formę drukową w technikach takich jak offset z zespołem rastrowym czy fleksografia, ale jego zadaniem nie jest ustawianie obrazu względem arkusza. Typowy błąd polega tu na myleniu pojęć związanych z nakładaniem farby i rejestrem obrazu – to są jednak zupełnie odrębne kwestie. Z praktyki wiem, że najwięcej problemów z pasowaniem kolorów wynika z braku zrozumienia roli cylindra formowego i skupiania się na mniej istotnych elementach, które nie rozwiązują problemu przesunięcia kolorów. Warto o tym pamiętać podczas pracy na maszynie, bo skuteczne pasowanie jest kluczowe dla jakości druku i zadowolenia klienta.