Kwalifikacja: PGF.01 - Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych
Zawód: Technik procesów drukowania
Który komponent systemu Pantone należy zastosować do rozjaśnienia koloru farby offsetowej?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Transparent White to kluczowy komponent w systemie Pantone, gdy mówimy o rozjaśnianiu koloru farby offsetowej. Chodzi o to, że Transparent White nie posiada własnej barwy kryjącej, jest praktycznie przezroczysta, przez co pozwala 'rozcieńczyć' pigment właściwego koloru bez wpływania znacząco na jego odcień czy nasycenie. To rozwiązanie działa najlepiej, gdy chcemy uzyskać jaśniejsze, bardziej pastelowe wersje danej barwy, zachowując jej charakter i właściwości. W praktyce drukarskiej często spotykam się z próbą osiągania jaśniejszych kolorów przez dodawanie bieli kryjącej, ale to już zupełnie inne efekty – zmienia się nie tylko jasność, ale i intensywność oraz krycie koloru. System Pantone wyraźnie zaleca użycie Transparent White w mieszankach, gdzie zależy nam na transparentności i subtelnym rozjaśnieniu. Moim zdaniem to rozwiązanie bardzo wygodne i daje spójne, przewidywalne efekty, co szczególnie w druku offsetowym ma ogromne znaczenie dla powtarzalności produkcji. Dodatkowo, Transparent White świetnie sprawdza się przy przygotowaniu specjalnych efektów, na przykład do druku na jasnych papierach czy foliach. Fajnie wiedzieć, że taka niepozorna substancja potrafi zrobić dużą robotę w pracy drukarza!
Wybór innych kolorów jak Pink, Yellow czy Medium Purple w celu rozjaśnienia farby offsetowej wprowadza pewne nieporozumienie odnośnie zasad mieszania kolorów w systemie Pantone i ogólnie w technice druku offsetowego. Często spotykam się z błędnym przekonaniem, że każdy jaśniejszy kolor, na przykład żółty, sprawi, że mieszanka stanie się automatycznie jaśniejsza. Niestety, to nie działa w ten sposób, bo dodając Yellow, Pink czy Medium Purple, wprowadzasz nowe pigmenty, które oprócz zmiany jasności zmienią także odcień i charakter koloru. W efekcie zamiast jaśniejszego wariantu wyjściowego koloru, uzyskamy zupełnie inny, często nieprzewidywalny rezultat. W praktyce drukarskiej takie podejście nie tylko prowadzi do braku spójności, ale i do poważnych rozbieżności ze wzorcami Pantone, co potrafi być dużym problemem przy realizacji zleceń z wysokimi wymaganiami kolorystycznymi. Warto pamiętać, że dobra praktyka nakazuje stosować Transparent White, który umożliwia rozjaśnienie koloru bez wprowadzania nowych pigmentów i nie wpływa negatywnie na przewidywalność procesu. Z mojego doświadczenia wynika, że mieszanie z dodatkowymi kolorami często wynika z pośpiechu lub nieznajomości pełnego zestawu komponentów Pantone, co później odbija się na jakości i powtarzalności efektów. Jeśli zależy nam na profesjonalnym podejściu i zgodności ze standardami branżowymi, zawsze lepiej sięgać po Transparent White, bo tylko on spełnia te wymagania w systemie Pantone.