Kwalifikacja: PGF.01 - Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych
Zawód: Technik procesów drukowania
Który środek należy dodać do farby drukowej, aby zredukować odbijanie farby na spodniej stronie zadrukowanego arkusza?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Suszka, czyli tzw. drier, to naprawdę kluczowy dodatek w farbach drukarskich, szczególnie w drukowaniu offsetowym. Jej głównym zadaniem jest przyspieszenie procesu schnięcia farby na powierzchni papieru. To działa tak, że suszka katalizuje reakcje utleniania i polimeryzacji olejów zawartych w farbie, przez co farba szybciej twardnieje i staje się mniej lepka. A właśnie lepkość i czas schnięcia mają bezpośredni wpływ na tzw. offset, czyli odbijanie się jeszcze mokrej farby na spodniej stronie kolejnych arkuszy. W praktyce, gdy masz do wydrukowania np. duży nakład magazynów czy ulotek na papierze niepowlekanym, gdzie łatwo o przesiąkanie czy odbijanie, to bez suszki często nie da się uzyskać satysfakcjonującego efektu. W branży stosowanie suszki jest wręcz standardem, szczególnie przy pracy na szybkich maszynach i kiedy nie ma czasu na naturalne wysychanie arkuszy. Moim zdaniem, umiejętność doboru i stosowania suszki to podstawa w pracy drukarza offsetowego. Warto też pamiętać, że nadmiar suszki może prowadzić do innych problemów, jak zbyt szybkie zasychanie farby na wałkach czy osadzanie się na maszynie, więc zawsze trzeba trzymać się zaleceń producenta farby i doświadczeń z praktyki zakładu. Czasami spotyka się także mieszanki suszek z innymi dodatkami, ale ogólna zasada pozostaje – to suszka jest tym, co skutecznie ogranicza odbijanie się farby na spodzie arkusza.
W pracy drukarza bardzo łatwo pomylić różne dodatki do farby, zwłaszcza jeżeli chodzi o praktyczne rozwiązywanie problemów z odbijaniem się farby na spodzie arkusza. Pokost to olej lniany lub inny naturalny olej roślinny, używany raczej do rozrzedzania farb lub poprawy połysku, ale nie wpływa znacząco na czas schnięcia i nie ogranicza efektu offsetu. Można pomyśleć, że skoro pokost jest składnikiem naturalnym, to może pomóc, ale w rzeczywistości jego dodatek może wręcz wydłużyć schnięcie, przez co problem odbijania się farby będzie jeszcze bardziej odczuwalny na szybkich maszynach. Alkohol izopropylowy natomiast to środek stosowany głównie jako składnik nawilżacza w maszynach offsetowych. Jego główna rola to stabilizacja procesu zwilżania płyty drukowej, poprawa rozpuszczalności i ograniczanie pienienia się roztworu nawilżającego, ale nie ma żadnego wpływu na schnięcie farby na papierze czy ograniczenie offsetu. To typowy błąd wynikający z mylenia czynności związanych z przygotowaniem nawilżacza z procesami schnięcia farby. Puder drukarski, choć rzeczywiście pomaga ograniczyć efekt offsetu, robi to w całkiem inny sposób – tworzy fizyczną barierę między arkuszami, by nie przylegały do siebie i nie przenosiły mokrej farby. Ale to nie rozwiązuje problemu samego schnięcia farby i czasem może nawet prowadzić do innych problemów, np. z pyleniem w maszynie czy zaklejaniem się prowadnic. Często początkujący myślą, że puder zastępuje suszkę, ale to tylko doraźne rozwiązanie. Tak naprawdę jedynie suszka dodana do farby skraca czas schnięcia i redukuje ryzyko odbijania się farby na spodzie, a jej stosowanie jest uznaną praktyką w poligrafii – o czym mówią zarówno doświadczeni drukarze, jak i normy branżowe. Warto więc dobrze znać funkcję każdego z tych dodatków i nie mylić ich zastosowań, bo tylko wtedy można skutecznie rozwiązywać problemy podczas druku.