Kwalifikacja: PGF.01 - Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych
Zawód: Technik procesów drukowania
Na której maszynie możliwe jest zadrukowanie arkusza B2 w kolorystyce 1 + 1 podczas jednego przejścia arkusza przez zespoły drukujące?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dwukolorowa maszyna w formacie B2 to sprzęt, który idealnie odpowiada na potrzebę zadruku arkusza B2 w kolorystyce 1+1 podczas jednego przejścia przez zespoły drukujące. Wynika to z tego, że każda z dwóch wież drukujących może nanosić inny kolor (albo, jak w przypadku 1+1, ten sam kolor po obu stronach arkusza albo dwa różne kolory po jednej stronie), więc praktycznie rzecz biorąc – jedna wieża realizuje kolor pierwszy, druga kolor drugi, bez konieczności powtórnego prowadzenia arkusza przez maszynę. W zakładach poligraficznych to wielkie ułatwienie, bo jedno przejście przez zespoły to krótszy czas produkcji, mniejszy koszt i niższe ryzyko przesunięcia pasowań. Takie rozwiązanie jest też standardem przy druku dwukolorowych materiałów, np. prostych formularzy, dwubarwnych broszur czy elementów identyfikacji wizualnej. W praktyce – ogranicza się odpady i obniża zużycie energii w zakładzie, bo wszystko idzie sprawniej. Moim zdaniem, znajomość możliwości takich maszyn, jak dwukolorowa B2, to podstawa w pracy technologa i operatora, bo pozwala optymalizować produkcję zgodnie z zasadami lean manufacturing. Warto pamiętać, że niektóre nowoczesne maszyny mają też opcje szybkiego przezbrajania, co jeszcze bardziej podnosi efektywność. W każdym razie dwukolorowa B2 to po prostu złoty środek do takich zadań.
W przypadku wyboru innych maszyn niż dwukolorowa B2, pojawiają się konkretne ograniczenia techniczne związane zarówno z formatem, jak i liczbą zespołów drukujących. Jednokolorowa maszyna w formacie A1, choć potrafi obsłużyć duży format, po prostu nie pozwala na jednoczesny zadruk dwoma kolorami podczas jednego przejścia – obsługuje tylko jeden zespół drukujący, więc realizacja układu 1+1 wymagałaby dwóch przebiegów arkusza, co znacząco wydłuża proces i zwiększa ryzyko błędów pasowania. Z kolei czterokolorowa maszyna B3, mimo większej liczby zespołów drukujących, obsługuje znacznie mniejszy format niż B2 – i fizycznie nie zmieści pełnego arkusza B2 na swoim stole, więc wybór jej byłby pomyłką wynikającą z mylenia liczby kolorów z możliwościami formatowymi maszyny. Czterokolorowa A2 jest w podobnej sytuacji – większa liczba zespołów daje technicznie możliwość druku 1+1, ale ograniczenie formatowe (A2) sprawia, że nie włożysz do niej arkusza B2. Bardzo często spotykam się z myleniem liczby zespołów z możliwością obsługi formatu – to typowy błąd początkujących. W praktyce, w poligrafii zawsze musisz patrzeć na dwa elementy: czy maszyna zmieści arkusz i czy wszystkie potrzebne kolory uzyskasz podczas jednego przebiegu. Często powodem błędnych odpowiedzi jest skupianie się albo tylko na zespole kolorystycznym, albo tylko na formacie, ale w profesjonalnej produkcji oba te czynniki muszą być spełnione jednocześnie, żeby uzyskać właściwy efekt. Jeśli nie – rośnie koszt produkcji, czas realizacji i ryzyko błędów technologicznych, które potem trudno naprawić.