Kwalifikacja: PGF.01 - Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych
Zawód: Technik procesów drukowania
Na której maszynie offsetowej najszybciej wydrukuje się jednokolorowe plakaty w formacie A3 w nakładzie 50 000 egzemplarzy, jeżeli wydajność wszystkich maszyn jest jednakowa?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór pełnoformatowej maszyny 1-kolorowej jest zdecydowanie najbardziej uzasadniony, jeśli chodzi o szybki druk dużych nakładów jednokolorowych plakatów w formacie A3. Wynika to głównie z jednego czynnika – powierzchnia zadruku na jednym przelocie. Pełnoformatowa maszyna offsetowa pozwala na ułożenie na jednym arkuszu zdecydowanie większej liczby plakatów A3 niż na maszynach pół- czy ćwierćformatowych. Dzięki temu za jednym podaniem papieru drukujemy więcej egzemplarzy na raz, więc ogólna liczba przelotów przez maszynę jest mniejsza, co znacząco skraca czas całego nakładu. Przy wydajności maszyn na tym samym poziomie, to właśnie format arkusza decyduje o efektywności produkcji w tym przypadku. Branża poligraficzna kieruje się tu taką praktyczną zasadą: im większy format maszyny, tym bardziej opłacalny przy dużych nakładach jednostkowych dla niewielkich formatów gotowych. W realiach drukarni często decyduje się właśnie na największą dostępną maszynę, jeśli tylko specyfika pracy na to pozwala. Dodatkowo, przy druku jednokolorowym nie potrzebujemy więcej zespołów farbowych, więc wybór 1-kolorowej maszyny jest tu jak najbardziej racjonalny – pozwala uniknąć niepotrzebnych przezbrojeń czy mycia zespołów, co przyspiesza cały proces. Moim zdaniem, taka decyzja to po prostu przykład zastosowania zdrowego rozsądku i znajomości zasad optymalizacji produkcji w poligrafii. Warto pamiętać, że tak wygląda codzienność w drukarniach pracujących z dużymi nakładami – to właśnie taki sposób planowania produkcji pozwala skrócić czasy realizacji i ograniczyć koszty.
Odpowiedzi, które wskazują maszyny półformatowe czy ćwierćformatowe lub wybierają maszynę z większą liczbą zespołów farbowych, wynikają z pewnych nieporozumień dotyczących optymalizacji produkcji offsetowej. Często można się spotkać z przekonaniem, że maszyna półformatowa czy ćwierćformatowa będzie bardziej precyzyjna albo łatwiejsza w obsłudze przy małych formatach, jednak przy tak dużym nakładzie jak 50 000 sztuk, kluczowe staje się zupełnie co innego: liczba arkuszy potrzebnych do wydrukowania całości. Im większy format maszyny, tym więcej kopii docelowego formatu (tu A3) zmieścimy na jednym arkuszu. To powoduje, że pełnoformatowa maszyna pozwala na wydrukowanie większej liczby plakatów przy każdym przelocie, więc mniej razy trzeba podawać papier, a to przekłada się na realny czas wykonania zlecenia. Maszyny półformatowe 4-kolorowe w tym przypadku nie dają żadnej przewagi – dodatkowe zespoły farbowe są zbędne przy druku jednokolorowym, a nawet mogą niepotrzebnie komplikować proces (np. przez wydłużone czyszczenie czy przezbrojenia). Wybór maszyny ćwierćformatowej to z kolei typowy błąd polegający na przecenieniu ergonomii przy małych formatach, zupełnie pomijając aspekt wydajności całościowej. Praktyka pokazuje, że przy dużych nakładach zawsze liczy się to, ile gotowych egzemplarzy uzyskujemy z jednego przelotu oraz jak najmniejsza liczba operacji na maszynie. Stąd wybór mniejszego formatu jest nieuzasadniony również kosztowo. Przemyślenia tego typu wynikają najczęściej z braku doświadczenia w planowaniu dużych prac offsetowych – warto czasem wyjść poza schematy i spojrzeć na produkcję całościowo, właśnie przez pryzmat liczby arkuszy, a nie tylko formatu plakatów czy ilości zespołów farbowych. To dobre podejście, które doceniają doświadczeni drukarze i technolodzy, szczególnie w kontekście optymalizacji kosztów i czasu realizacji.