Zawód: Technik procesów drukowania
Kategorie: Techniki drukowania Maszyny drukujące Materiały i podłoża
Fleksografia to technika druku, w której naprawdę dużo zależy od właściwego przygotowania maszyny przed rozpoczęciem produkcji. Chodzi o to, że kluczową rolę odgrywają tu walce aniloksowe, które odpowiadają za precyzyjne dozowanie ilości farby na formę drukową. Musisz wiedzieć, że te walce mają bardzo drobną strukturę, tzw. siatkę, i z mojego doświadczenia wynika, że wybór odpowiedniej gęstości walca ma ogromny wpływ na jakość druku, zwłaszcza przy drobnych detalach. Przy fleksografii zawsze używa się farb ciekłych, a nie past ani proszków, bo tylko wtedy farba może być równomiernie rozprowadzona przez aniloks i formę. Dopełnieniem tego procesu są rakle, czyli specjalne noże zgarniające, których zadanie polega na dokładnym usunięciu nadmiaru farby z powierzchni walca aniloksowego. W praktyce, jeśli dobrze nie ustawisz rakli, na wydruku mogą pojawiać się smugi albo nieregularności. Te wszystkie elementy – aniloks, ciekłe farby, rakle – są nieodłączną częścią przygotowania maszyny fleksograficznej według najlepszych praktyk branżowych (np. FTA – Flexographic Technical Association). To dlatego fleksografia słynie z dużej wydajności przy druku na różnych podłożach, jak folia, tektura czy etykiety samoprzylepne. Warto wiedzieć, że inne techniki nie wymagają tak specyficznego podejścia do tych trzech elementów; moim zdaniem, to właśnie fleksografia pod tym względem jest najbardziej charakterystyczna i wymagająca. Jeśli ktoś planuje karierę w poligrafii, myślę, że warto poznać standardy czyszczenia i doboru aniloksów oraz optymalizacji pracy rakli, bo to podstawa uzyskania dobrej jakości wydruków w tej technologii.