Kwalifikacja: PGF.06 - Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej
Którą technikę należy zastosować do zadrukowania produktu przedstawionego na rysunku?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Tampondruk to technika, która idealnie sprawdza się przy zadrukowywaniu niewielkich przedmiotów o nieregularnych, cylindrycznych czy też wypukłych powierzchniach – tak jak w przypadku tego breloka-latarki. Proces polega na przenoszeniu farby za pomocą elastycznego tamponu, który dostosowuje się do kształtu przedmiotu. Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie szybszej i bardziej precyzyjnej metody znakowania tego typu gadżetów reklamowych. Właśnie tampondruk pozwala uzyskać trwały i wyraźny nadruk, nawet na metalowych czy plastikowych powierzchniach, gdzie inne techniki albo są za drogie, albo po prostu się nie sprawdzają. W branży reklamowej, zwłaszcza przy produkcji długopisów, breloków, zapalniczek czy wszelkich małych upominków, to absolutny standard. Co ciekawe, tampondruk umożliwia także nanoszenie bardzo drobnych detali i cienkich linii, czego np. sitodruk już nie zawsze jest w stanie zapewnić na takich małych powierzchniach. Moim zdaniem, ta technika to taki trochę „must-have” w każdej drukarni zajmującej się personalizacją gadżetów. Jest szybka, stosunkowo tania i niesamowicie uniwersalna, jeśli chodzi o kształty.
Wybór innej techniki niż tampondruk przy znakowaniu takich przedmiotów jak brelok-latarka to dość częsty błąd wynikający z braku rozróżnienia między wielkoskalowymi technologiami a tymi dedykowanymi do małych, nieregularnych detali. Fleksografia, choć elastyczna jeśli chodzi o zastosowania w druku na foliach czy opakowaniach giętkich, kompletnie nie sprawdza się przy nanoszeniu nadruków na małe, twarde przedmioty o skomplikowanych kształtach. To raczej domena przemysłu opakowań i etykiet, a nie gadżetów reklamowych. Rotograwiura, z kolei, wymaga bardzo wysokich nakładów i przygotowania specjalnych cylindrów, przez co stosuje się ją głównie w branży wydawniczej lub drukowaniu dużych ilości opakowań, a nie do pojedynczych, niewielkich gadżetów. Offset to już zupełnie inna bajka – to technika płaska, typowa dla druku arkuszowego, idealna do produkcji ulotek, wizytówek czy plakatów, ale nie pozwala na pokrycie powierzchni zakrzywionych, wypukłych czy cylindrycznych. W mojej opinii bardzo łatwo jest pomylić się, jeśli patrzymy tylko na efekty końcowe, a nie na wymagania technologiczne i specyfikę podłoża. Branża reklamowa wypracowała standardy, gdzie tampondruk jest praktycznie niezastąpiony – głównie dlatego, że łączy w sobie precyzję, uniwersalność i skalę produkcji dopasowaną do potrzeb reklamodawców. To pokazuje, jak ważna jest znajomość praktycznych aspektów każdej techniki drukarskiej i świadome dopasowywanie ich do konkretnych zastosowań, a nie tylko opieranie się na samej nazwie czy ogólnych skojarzeniach z drukiem przemysłowym.