Kwalifikacja: PGF.06 - Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej
Wydrukowanie 1 000 szt. wielobarwnych plakatów w formacie B2 wymaga impozycji, okrojenia na krajarce jednonożowej i wykonania
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Takie podejście w druku wielobarwnych plakatów B2 to właściwy wybór. Druk offsetowy arkuszowy jest najbardziej popularny przy tego typu nakładach i formatach. Cztery offsetowe formy drukowe są niezbędne, bo każda odpowiada za oddzielną barwę podstawową CMYK – cyan, magenta, yellow i black. To podstawa pełnokolorowego druku, bez tego nie uzyskałbyś poprawnej reprodukcji zdjęć czy ilustracji. Moim zdaniem, w praktyce, to rozwiązanie daje największą kontrolę nad jakością – dobry drukarz zawsze sprawdzi pasowanie kolorów i dociągnie balanse, szczególnie na plakacie, gdzie intensywność kolorów i detale są bardzo widoczne. Offset arkuszowy świetnie sobie radzi ze sztywniejszymi podłożami i większymi formatami – tutaj B2 to już spora powierzchnia, na której łatwo wychwycić wszelkie niedoskonałości. W profesjonalnych drukarniach do takich prac stosuje się maszyny czterokolorowe lub nawet więcej, ale podstawa to właśnie cztery formy. Jeszcze kwestia impozycji – to etap, gdzie właściwie się planuje ułożenie pracy na arkuszu, by potem łatwiej okroić plakaty na krajarce jednonożowej. Takie rozwiązanie jest zgodne ze standardami branżowymi i pozwala na najbardziej ekonomiczny i przewidywalny rezultat, zarówno jakościowo, jak i czasowo.
Wielu osobom druk wielobarwnych plakatów może się kojarzyć z różnorodnymi technikami, ale warto uporządkować ten temat i spojrzeć na proces oczami praktyka i zgodnie z branżowymi realiami. Często mylone są tutaj technologie offsetowa i fleksograficzna. Fleksografia, choć dynamicznie się rozwija, jest raczej domeną opakowań, etykiet czy prostych druków na podłożach giętkich, gdzie kluczowa jest szybkość i niskie koszty przy dużych nakładach, a nie odwzorowanie wielotonowych grafik czy fotografii, jak to często bywa na plakatach. Arkuszowe maszyny offsetowe z czterema formami są podstawą pełnokolorowego druku CMYK, natomiast maszyny zwojowe (czy to offsetowe, czy fleksograficzne) są wykorzystywane głównie przy bardzo dużych nakładach lub do gazet, gdzie wymagane są inne parametry produkcji. Złamywanie z kolei stosuje się do broszur czy książek, a nie do pojedynczych plakatów – to częsty błąd myślowy. Odpowiedzi sugerujące 2 formy fleksograficzne czy offsetowe wskazują na uproszczone podejście, bo przy druku wielobarwnym trzeba uwzględnić całą gamę barw podstawowych. Druk offsetowy zwojowy, choć bardzo wydajny, jest rzadko wybierany do takiej produkcji ze względu na koszty narządu i optymalizację pod nakłady znacznie większe niż 1 000 sztuk. W praktyce, jeśli chcemy uzyskać wysoką jakość i efektywność produkcji plakatów w formacie B2, wybór formy offsetu arkuszowego i pełnego zestawu czterech matryc dla kolorów CMYK jest uzasadniony i zgodny z dobrymi praktykami poligraficznymi. Często na etapie nauki myli się technologie i etapy wykończenia, dlatego tak ważne jest rozumienie, do czego służą poszczególne procesy i maszyny.