Antyaliasing, znany również jako wygładzanie krawędzi, jest techniką stosowaną w grafice komputerowej, której celem jest redukcja efektu schodkowania występującego na krawędziach obiektów. Schodkowanie to zjawisko, w którym krawędzie obiektów w grafice rastrowej wydają się ząbkowane lub poszarpane, co jest spowodowane ograniczoną rozdzielczością pikseli. Antyaliasing działa poprzez dodawanie półprzezroczystych pikseli wzdłuż krawędzi, co pozwala na płynniejsze przejścia między kolorami, tworząc wrażenie bardziej gładkich linii. Przykładem zastosowania antyaliasingu jest renderowanie czcionek na ekranach, gdzie niewielkie, półprzezroczyste piksele wygładzają krawędzie liter. Istnieje wiele metod antyaliasingu, w tym supersampling, multisampling oraz post-process antyaliasing. Poprawne zastosowanie antyaliasingu jest kluczowe w profesjonalnej grafice, ponieważ znacznie podnosi jakość wizualną obrazów i zwiększa ich estetykę. Standardy, takie jak OpenGL czy DirectX, oferują wbudowane funkcje antyaliasingu, co ułatwia programistom jego implementację w aplikacjach graficznych.
Filtr szumu nie jest właściwym rozwiązaniem do eliminacji efektu schodkowania. Szum jest używany w grafice do dodawania losowego wzoru w celu maskowania artefaktów lub zwiększania realizmu tekstur, ale nie wpływa na wygładzanie krawędzi, co jest kluczowe dla estetyki grafiki rastrowej. Z kolei filtr gradientu jest techniką wykorzystywaną do tworzenia płynnych przejść kolorystycznych, jednak nie ma on na celu eliminacji schodków na krawędziach. Gradienty mogą poprawić ogólną wizualizację, ale nie są efektywne w walce z ząbkowatością krawędzi. Pikselizacja, z drugiej strony, odnosi się do efektu, gdzie obraz staje się widocznie złożony z dużych pikseli, co w rzeczywistości potęguje problem schodkowania, zamiast go rozwiązywać. Pikselizacja jest często postrzegana jako technika stylizacji, która może być używana celowo, ale nie ma zastosowania w profesjonalnym wygładzaniu krawędzi. Wszystkie te metody, choć użyteczne w odpowiednich kontekstach, nie zastępują techniki antyaliasingu w walce z efektem schodkowania w grafice rastrowej.