Antyaliasing to technika stosowana w grafice rastrowej, która ma na celu wygładzenie krawędzi obiektów, co z kolei redukuje efekt schodkowania. Schodkowanie, zwane również jagged edges, to zjawisko, w którym krawędzie linii wyglądają na poszarpane i nienaturalne, co jest szczególnie zauważalne przy nachylonych liniach lub krzywych. Antyaliasing działa na zasadzie wygładzania krawędzi poprzez mieszanie kolorów pikseli na granicy obiektu z kolorami pikseli tła, co tworzy iluzję płynności. Przykładem zastosowania antyaliasingu jest grafika komputerowa w grach, gdzie zapewnia on bardziej realistyczny obraz, a także przy renderowaniu grafik wektorowych do rastrowych. W standardach branżowych, takich jak OpenGL i DirectX, zastosowanie antyaliasingu jest zalecane, aby poprawić jakość wizualną i doświadczenia użytkowników. Zastosowanie technik takich jak MSAA (Multisample Anti-Aliasing) lub FXAA (Fast Approximate Anti-Aliasing) jest powszechną praktyką w nowoczesnych aplikacjach graficznych.
Zalecane podejście do eliminacji schodkowania nie powinno opierać się na metodach takich jak gradienty, szum czy pikselizacja. Gradienty są techniką stosowaną do uzyskiwania płynnych przejść kolorów, jednak nie rozwiązują one problemu schodkowania. Mimo że mogą poprawić estetykę wizualną, szczególnie w obszarach z płynnymi przejściami, nie eliminują one zjawiska poszarpanych krawędzi w grafice rastrowej. Szum wprowadza losowe zmiany do grafiki, co w niektórych kontekstach może dawać efekt „zmiękczenia” obrazu, lecz nie jest skuteczną metodą na wygładzanie krawędzi. Działanie to może nawet pogorszyć wrażenie wizualne, ponieważ wprowadza niepożądany chaos kolorystyczny. Pikselizacja z kolei to technika, która redukuje szczegóły obrazu przez ograniczenie liczby kolorów i ich rozdzielczości, co w rzeczywistości bardziej uwydatnia schodkowanie, zamiast je eliminować. W praktyce, zastosowanie tych technik może prowadzić do błędnych wniosków o jakości obrazu i skuteczności ich działania. Często zdarza się, że osoby mylą różne metody wygładzania krawędzi z innymi technikami przetwarzania obrazu, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania dostępnych narzędzi. Aby uzyskać najlepsze rezultaty w grafice, należy stosować antyaliasing jako standardową metodę wygładzania krawędzi.