Model HSV (Hue, Saturation, Value) jest powszechnie stosowany w grafice komputerowej oraz w przemyśle filmowym i fotograficznym do opisu kolorów w sposób bardziej intuicyjny dla ludzi. Odcień (Hue) odnosi się do koloru podstawowego, nasycenie (Saturation) określa intensywność koloru, a jasność (Value) mierzy, jak ciemny lub jasny jest dany kolor. Przykładowo, w modelu HSV, czerwony kolor ma odcień 0°, zielony 120°, a niebieski 240°. W praktyce, projektanci często używają narzędzi opartych na tym modelu, ponieważ umożliwia on łatwe manipulowanie kolorami w programach graficznych, takich jak Photoshop czy GIMP. Model HSV jest również szeroko stosowany w standardach przemysłowych, takich jak ISO 12647, co czyni go ważnym narzędziem w zarządzaniu kolorem. Dzięki zrozumieniu modelu HSV, profesjonaliści mogą lepiej komunikować się z klientami, precyzyjnie dobierać kolory oraz tworzyć harmonijne palety kolorystyczne.
Modele RGB, CMY i CMYK to różne podejścia do opisu kolorów, które nie odpowiadają na pytanie o odcień, nasycenie i jasność. Model RGB (Red, Green, Blue) jest adtywnym modelem kolorów, który tworzy kolory poprzez łączenie trzech podstawowych kolorów światła: czerwonego, zielonego i niebieskiego. W praktyce wykorzystuje się go głównie w technologii wyświetlania, jak monitory czy telewizory. Kolory w modelu RGB są definiowane w skali od 0 do 255 dla każdego z kolorów, co nie pozwala na łatwe określenie odcienia, nasycenia czy jasności. Z kolei model CMY (Cyan, Magenta, Yellow) oraz jego rozszerzenie CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) są modelami subtraktywnymi, które opierają się na mieszaniu kolorów pigmentów w druku. W modelu CMYK zastosowanie czarnego atramentu jest niezbędne dla uzyskania głębszych odcieni i większej gamy kolorów, a jego struktura opiera się na eliminacji światła, co również nie przekłada się na parametry odcienia, nasycenia i jasności. W efekcie, modele te są bardziej skomplikowane w kontekście zarządzania kolorami, ponieważ nie jednoznacznie odpowiadają na pytanie dotyczące percepcji kolorów, a zamiast tego koncentrują się na technologiach wyświetlania i druku.