Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
Zawód: Technik programista
Jaka będzie wartość zmiennej x po wykonaniu poniższego kodu?
let x = 0; for (let i = 0; i < 10; i++) { if (i % 2 === 0) continue; x += i; } |
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wartość zmiennej x po wykonaniu podanego kodu wynosi 25, co jest wynikiem sumy wszystkich nieparzystych liczb od 0 do 9. W pętli for iterujemy od 0 do 9, a dla każdej wartości i sprawdzamy, czy jest parzysta. Jeżeli i jest parzyste, używamy instrukcji continue, co oznacza, że ten krok pętli jest pomijany i przechodzimy do następnej iteracji. W praktyce oznacza to, że wartości takie jak 0, 2, 4, 6, 8 nigdy nie zostaną dodane do zmiennej x. Zostaną natomiast dodane wartości nieparzyste: 1, 3, 5, 7, 9. Ich suma wynosi 1 + 3 + 5 + 7 + 9 = 25. Takie podejście jest typowe w programowaniu, gdyż pozwala na efektywne pomijanie niepotrzebnych wartości, co zwiększa wydajność kodu. Używanie operatora modulo (%) do sprawdzania parzystości jest powszechną praktyką. Tego typu konstrukcje możemy znaleźć w różnych zastosowaniach, na przykład w algorytmach sortujących czy w przetwarzaniu danych, gdzie istotne jest operowanie tylko na wybranych elementach.
Wartości 45, 30 i 20 uznawane za odpowiedzi na pytanie są wynikiem błędnych założeń dotyczących działania pętli oraz sposobu sumowania wartości. Niektórzy mogą pomyśleć, że wszystkie liczby od 0 do 9 powinny być sumowane, co prowadzi do błędnego wyniku. Zrozumienie tego, jak działa instrukcja continue, jest kluczowe. Instrukcja ta sprawia, że aktualna iteracja pętli jest przerywana w momencie, gdy i jest parzyste, co skutkuje pominięciem tych wartości w sumie. To istotny aspekt, ponieważ nie ma możliwości dodania parzystych liczb do zmiennej x. Kolejną pomyłką jest błędne obliczanie sumy nieparzystych liczb. Zamiast prawidłowego wyniku 25, niektórzy mogą zyskać liczbę 45, co sugeruje, że do sumy dodano również parzyste liczby, co jest niezgodne z logiką pętli. Podobnie, suma 30 pojawia się, gdy ktoś myśli, że bierze tylko niektóre liczby, ale źle oblicza ich sumę. Ostatecznie 20 również nie znajduje uzasadnienia, ponieważ w najlepszym przypadku można uzyskać sumę tylko niektórych nieparzystych liczb, co w rzeczywistości nie jest zgodne z kodem przedstawionym w pytaniu. Warto nauczyć się analizować kod na poziomie instrukcji i zrozumieć, jakie elementy są sumowane, a jakie są pomijane. Umożliwi to unikanie takich potknięć w przyszłości.