Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana w momencie, gdy obiekt przestaje być używany. Jego zadaniem jest zwalnianie zasobów, takich jak pamięć dynamiczna, uchwyty do plików lub połączenia sieciowe. Destruktor ma tę samą nazwę co klasa, poprzedzoną symbolem `~` w C++ (`~Samochod()`). Destruktor zapobiega wyciekom pamięci i zapewnia, że wszystkie zasoby są poprawnie zwalniane po zakończeniu pracy obiektu. Jest to kluczowy element zarządzania cyklem życia obiektu w językach takich jak C++.
Tworzenie nowych obiektów to zadanie konstruktora, a nie destruktora. Inicjalizacja pól klasy odbywa się w konstruktorze lub metodach, które są wywoływane w trakcie życia obiektu. Testy jednostkowe klasy nie są związane z destruktorem – są one częścią procesu walidacji i testowania kodu, ale nie zarządzają cyklem życia obiektu. Destruktor jest odpowiedzialny za usuwanie obiektów i zwalnianie zasobów, co odróżnia go od metod inicjalizujących lub testujących klasę.