Które stwierdzenie najlepiej opisuje funkcję zaprzyjaźnioną w klasie?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Funkcja zaprzyjaźniona (ang. friend function) to funkcja, która ma dostęp do prywatnych i chronionych pól oraz metod klasy, mimo że nie jest jej częścią. Służy do realizacji operacji wymagających bezpośredniego dostępu do wewnętrznych elementów klasy, ale bez naruszania zasad hermetyzacji. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; friend void wyswietlSaldo(Konto k); }`. Funkcja `wyswietlSaldo` może odczytać pole `saldo`, mimo że jest ono prywatne. Funkcje zaprzyjaźnione są używane, gdy konieczna jest bliska współpraca między klasami lub funkcjami, ale nie chcemy nadmiernie otwierać interfejsu klasy.
Funkcja wywoływana automatycznie po utworzeniu obiektu to konstruktor, który służy do inicjalizacji pól klasy, ale nie umożliwia dostępu do prywatnych elementów klasy. Dziedziczenie wielokrotne to mechanizm umożliwiający dziedziczenie po więcej niż jednej klasie bazowej, co różni się od koncepcji funkcji zaprzyjaźnionej. Funkcje statyczne należą do klasy, ale nie mogą modyfikować pól instancji obiektu, ponieważ operują na poziomie klasy, a nie obiektu. Tylko funkcja oznaczona jako `friend` ma specjalne uprawnienia dostępu do prywatnych pól i metod klasy.